لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

آغاز نشست گفت‌وگوی ملی‌ سوریه در غیاب اعضای اپوزیسیون


تصویری برگرفته از ویدئویی در یوتیوب منتسب به راهپیمایی اعتراضی روز جمعه مردم سوریه در شهر حمات
تصویری برگرفته از ویدئویی در یوتیوب منتسب به راهپیمایی اعتراضی روز جمعه مردم سوریه در شهر حمات
نشست «گفت‌وگوی ملی» سوریه برای حل بحران این کشور روز یکشنبه درحالی با حضور حدود ۲۰۰ تن از نمایندگان مستقل مجلس و نمایندگان حزب بعث آغاز شد که چهره‌های اوپوزیسیون در اعتراض به تداوم سرکوب‌ معترضان، در این گفت‌وگو شرکت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ۳۰ خردادماه در سخنانی، ۱۹ تیرماه را به عنوان روز «گفت‌وگوی ملی» برای به گفته وی همراه کردن راه برای تدوین یک قانون اساسی جدید تعیین کرده بود، اعضای اوپوزیسیون در اعتراض به تداوم سرکوب‌های شدید دولت علیه معترضان این گفت‌و‌گو را تحریم کرده‌اند.

فاروق الشرع، معاون رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه در آغاز این گفت‌و‌گوی دو روزه اعلام کرد که این «گفت‌و گوی ملی جامع»، به منظور انتقال سوریه به سوی یک «دولت دموکراتیک چند حزبی» آغاز شده است که در آن به گفته وی «همه برابر هستند و می‌توانند در ساخت آینده ملت شرکت داشته باشند».

وی تأکید کرد: «بدون یک سیستم دموکراتیک چند حزبی جامعه ما به آزادی و صلح مدنی نخواهد رسید.»

آقای الشرع اعلام کرد که وزارت کشور سوریه تصمیم دارد در یک هفته، تصمیم دولت مبنی بر «کنار گذاشتن تمامی موانع پیش پای شهروندان سوریه برای بازگشت به سوریه و یا سفر به خارج از کشور» را به اجرا بگذارد.

وی همچنین افزود که شرایط موجود موجب تعویق اجرای کامل تمامی تصمیمات اخیر دولت، از جمله پایان یافتن وضعیت اضطراری در سوریه، شده است.

بر اساس قانون وضعیت اضطراری که از سال ۱۹۶۳ در کشور سوریه به اجرا در آمده، بسیاری از آزادی‌های شهروندی از جمله تجمعات عمومی با محدودیت‌های بسیار همراه است و به مقامات مسئول این امکان را می‌دهد که «هر فردی را که مشکوک به اقدام علیه امنیت ملی» است بازداشت کنند.

لغو این قانون از خواست‌های اصلی معترضان سوریه به شمار می‌رود.

معاون رئیس جمهور روسیه همچنین با تأکید بر لزوم خروج از به گفته وی «این حلقه معیوب»، تأکید کرد که بدون «از خود گذشتگی‌های مردم سوریه که خونشان در بیش از یک استان ریخته شد»، این نشست امکانپذیر نبود و در عین‌حال «سازمان دادن تظاهرات بدون تصویب پیشین» را موجب پیش آمدن «خشونت‌های ناموجه» دانست.

این سخنان در حالی اظهار شده است که به دنبال فراخوان فیس‌بوکی معترضان برای برگزاری تظراهرات روز جمعه علیه برگزاری «گفت‌و‌گوی ملی»، صدها هزار نفر به خیابان‌های سوریه آمدند و به گزارش خبرگزاری فرانسه تنها در شهر «حمات» نیم میلیون شهروند سوری بدر تظاهرات شرکت کردند.

این تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و بر اساس گزارش‌ها دستکم ۱۵ معترض کشته و بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شدند.

با توجه به تداوم اعمال خشونت علیه معترضان، اعضای ارشد اوپوزیسیون سوریه اعلام کرده‌اند تا زمانی که حکومت بشار اسد به سرکوب «ظالمانه» مردم پایان ندهد، با حکومت وارد مذاکره نخواهند شد.

به گفته گروه‌های حقوق بشری از زمان آغاز ناآرامی‌های در سوریه از ۱۶ هفته پیش، نیروهای امنیتی بیش از «هزار و ۳۰۰» شهروند را کشته و دستکم «هزار و ۲۰۰» تن را بازداشت کرده‌اند.

احضار سفرای آمریکا و فرانسه به وزارت کشور سوریه

همزمان با آغاز «گفت‌و‌گوی ملی» در سوریه، همچنین وزارت خارجه این کشور سفرای فرانسه و آمریکا در دمشق را به خاطر سفر اخیرشان به شهر حمات به این وزارتخانه فراخوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سوری سانا، وزارت خارجه سوریه اعلام کرده که دلیل این احضار ابلاغ «اعتراض شدید» این وزارتخانه به سفر سفرای آمریکا و فرانسه به شهر حمات، بدون کسب اجازه و اطلاع رسانی قبلی به وزارت امور خارجه سوریه بوده است.

سانا افزوده است که این سفر اثبات نقش کشورهای خارجی در ایجاد بی‌ثباتی در سوریه، آن هم در زمان برگزاری «گفت‌و‌گوی ملی» در این کشور است.

به دنبال چندین تظاهرات گسترده که در چند وقت اخیر در حمات برپا شده و همچنین سرکوب گسترده معترضان در این شهر، سفرای فرانسه و آمریکا روز پنجشنبه به حمات سفر کردند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای آورده که رابرت فورد، سفیر ایالات متحده با «خرابکاران حمات» که به گفته وزارت خارجه سوریه نظم شهر را بر هم زده‌اند، دیدار کرده است و همچنین آمریکا را به دست داشتن در ناآرامی‌های اخیر سوریه و برهم زدن ثبات و امنیت سوریه متهم کرده است.

ویکتاریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در واکنش به این اظهارات ضمن ابراز نگرانی از نحوه انتقاد سوریه، تأکیده کرده است که مقامات سوری از پیش، از سفر آقای فورد به حمات اطلاع داشتند.

روز جمعه نیز مسئول مطبوعاتی سفارت آمریکا در سوریه تأکید کرده بود که رابرت فورد در جریان این سفر با «شهروندان عادی» سوری ملاقات کرده و مورد استقبال گرم آن‌ها قرار گرفته است.

مسئول مطبوعاتی سفارت آمریکا افزوده بود که در شرایطی که دسترسی رسانه‌های بین‌المللی به این منطقه امکان‌پذیر نیست، سفیر آمریکا قصد داشت خود از نزدیک وضعیت شهر حمات را مشاهده کند.

روابط سوریه و آمریکا در چند وقت گذشته تا حدی با تنش همراه بوده است و هفته گذشته نیز مقامات وزارت خارجه آمریکا، سفیر سوریه در آمریکا را فراخواندند تا نزد وی در خصوص برخی اقدامات کارکنان این سفارتخانه ابراز نگرانی کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده است که بر اساس گزارش‌ها گفته می‌شود که کارکنان سفارت سوریه در آمریکا از معترضان سوری که برای برگزاری «تظاهرات صلح‌آمیز» مقابل سفارت سوریه اجتماع می‌کنند، فیلم‌برداری و عکس برداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG