لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

۱۰ کشف شگفت‌آور سال ۲۰۱۰


سیاه‌چاله فضایی
سیاه‌چاله فضایی
همزمان با نزدیک شدن پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله نشنال جیوگرافیک ۱۰ کشف علمی سال ۲۰۱۰ را که بیش از همه مورد توجه خوانندگان و مخاطبان این مجله بوده‌، منتشر کرده است.

۱- ماهی دست‌دار صورتی: این ماهی که از باله‌های بزرگ خود به جای شنا کردن برای راه رفتن در کف دریا استفاده می‌کند در ماه مه امسال کشف شد.

این جاندار که محل کشف آن آب‌های ساحل جزیره تسامانی در نزدیکی استرالیاست یکی از ۹ نمونه ماهی‌های دست داری است که تا کنون شناسایی شده‌ است. دانشمندان در مورد این جاندار و به ویژه در مورد سیستم زیستی و رفتاری آن اطلاعات اندکی در دست دارند و به همین دلیل این نوع ماهی را تنها از روی شکل ستون فقرات، رنگ و اندازه طبقه بندی می‌کنند.

۲- راز کتیبه‌های باستانی کتاب مقدس: تحقیقات باستانشناسی و رمزگشایی‌های اخیر بر روی یک جام با قدمتی دو هزار ساله که در تابستان امسال در «کوه صهیون» در بیت‌المقدس در حین حفاری کشف شد، حفاری‌های اخیر تونل‌های باستانی بیت‌المقدس و سایر کشف‌های باستان‌شناسی، اطلاعات بسیاری در مورد منشأ و زمان نگارش کتیبه‌های باستانی کتاب مقدس یا «کتیبه‌های دریای مرده» به دست داده است.
بخشی از کتیبه‌های دریای مرده که در موزه اسرائیل در بیت‌المقدس نگهداری می‌شود.

کتیبه‌های دریای مرده در حدود ۶۰ سال پیش در غارهایی در جوار سواحل خلیج اردن کشف شد و گمان می‌رود که متعلق به فرقه‌ای باشد که از بدنه اصلی یهودیت جدا شده و از قرن یکم پیش از میلاد تا قرن یکم پس از میلاد در این منطقه سکونت داشتند

شواهد جدید نشان می‌دهد که این دستنوشته‌ها که شامل قدیمی‌ترین متون کتاب مقدس جهان، مجموعه عهد عتیق و جدید، هستند متعلق به چند گروه بوده‌اند که در دوران جنگ پنهان شده بودند. این کتیبه‌ها شاید حتی «گنج بزرگ معبد بیت‌المقدس» باشد؛ معبدی که به نوشته کتاب مقدس، «صندوق عهد» که «ده فرمان» خداوند به بنی اسرائیل را درون خود دارد، در این معبد قرار دارد.

۳-ماهی کله‌دراز خیال‌باف: این ماهی که در سال ۲۰۱۰ کشف شده است، ماهی‌خوار عجیب و ترسناکی است که طول قامت آن حدود ۱۷ سانتیمتر است.

ماهی کله‌دراز خیال‌باف


این ماهی، یک گونه از ۳۸ گونه آبزی است که از سال ۱۹۹۲ تا کنون در اطراف قطب شما و آب‌های گرینلند کشف شده‌اند.

برخی از پژوهشگران بر این باورند که افزایش درجه حرارت آب‌های مناطق قطبی و افزایش صید در اعماق دریاها ممکن است موجب مهاجرت گونه‌های جدید آبزیان به سمت سواحل گرینلند شده باشند.

۴-کشتی نوح در آرارات: یک گروه از پژوهشگران باستان‌شناسی وابسته به کلیسای انجیلی در ماه آوریل ادعا کردند که بقایای کشتی نوح را در زیر لایه های برف و خاکسترهای آتشفشانی در جوار قله آرارات در ترکیه پیدا کرده اند.

بسیاری از مسیحیان بر مبنای آموزه ها و برخی از اشارات در متون تورات و انجیل بر این باورند که نوح پیامبر همراه با خانواده ، همراهان و یک جفت از تمامی موجودات زنده زمینی پس از طوفان شدیدی که کشتی آنها را تهدید می کرد در جوار قله آرارات پناه گرفته و نجات پیدا کردند.

۵- خفاش یودا: خفاش دماغ‌آبی میوه‌خوار سال گذشته همراه با ۲۰۰ گونه جانداری دیگر در جنگل‌های گینه نو کشف شد. این خفاش که از تخم میوه‌های درختی تغذیه می‌کند احتمالا در گستراندن انواع میوه‌ها و محیط زیست منطقه نقش بسیار مهمی دارد.

۶-امکان وجود کهکشان‌های دیگر در سیاه‌چاله‌های فضایی: گفته می‌شود که امکان دارد جهان ما درون سیاه‌چاله‌ فضایی قرار گرفته باشد که خود بخشی از یک جهان بزرگتر است.

سیاه‌چاله‌‌های فضایی که تا کنون توسط انسان در جهان کشف شده‌اند، از سیاه‌چاله‌‌های میکروسکوپی گرفته تا غول پیکر، می‌توانند دریچه‌ای باشند به عوالم دیگر.

براساس نتایج مطالعاتی که بهار امسال منتشر شد سیاه‌چاله فضایی در حقیقت مثل تونل هایی میان جهان‌های مختلف هستند. این مطالعات جدید مدعی هستند که بر خلاف تصور قبلی، سیاه‌چاله فضایی نه به یک نقطه کور، بلکه به یک «سفیدچاله» ختم می‌شود.

۷-اشکالی که دنیای گمشده آمازون را مکشوف کرد: صدها شکل هندسی مثل دایره و مربع که پس از قطع درختان منطقه آمازون اکنون بر سطح زمین هویدا شده اند نشانگر احتمال زندگی جوامعی بسیار کهن دراین منطقه هستند.

تصویر ماهواره‌ای از بخش بالایی رود آمازون


تصاویر ماهواره ای که از بستر شمالی رودخانه آمازون تهیه شده است به کشف بیش از ۲۰۰ شکل هندسی در آمازون و در منطقه ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع کمک کرده است.

پژوهشگرانی که در ۲۰۱۰ این اشکال را بررسی کرده‌اند تخمین زده‌اند که ۱۰ برابر این ساختارهای ناشناخته در نقاط دیگر آمازون توسط جنگل‌های انبوه از دیدرس پنهان مانده باشند.

۸-خزنده‌ای که به جای تخم‌گذاری، زایمان می‌کند: تحقیقات سال جاری نشان داد که یک نوع خزنده استرالیایی از گونه مارمولک ها به مرور زمان تکامل یافته است و اکنون به جای تخم گذاری، همانند پستانداران از طریق زایمان تولید مثل می‌کند.

پژوهش‌های انجام شده در سواحل شمالی استرالیا نشان می‌دهد که اکثر انواع این گونه مارمولک شکم زرد سه پنجه‌ای همچنان تخم‌گذار هستند، اما برخی انوع تکامل‌یافته‌تر این گونه که در نواحی سرد کوهستانی زندگی می‌کنند همانند پستانداران، زنده‌زا هستند.

۹-نشانه‌هایی از وجود ساختارهایی خارج از جهان هستی: تحقیقاتی که نتایج آن در ماه مارس امسال منتشر شد احتمال وجود «ساختارهای» ناشناخته و نامشهود در خارج از مکانی که به آن عالم هستی می‌گوییم را تقویت کرده است.

خوشه‌های کهکشانی
در سال ۲۰۰۸ دانشمندان از کشف صدها کهکشان نورانی که تمامیشان در یک جهت جغرافیایی با سرعتی قریب به ۳.۶ میلیون کیلومتر در ساعت در حرکت است خبر دادند.

این حرکت اسرار آمیز با مدل‌های کنونی نحوه توزیع و گسترش کهکشان‌ها قابل توضیح نیست، بنابراین برخی محققین احتمال می‌دهند که این توده‌های وسیع کهکشانی ناشناخته توسط یک نیروی جاذبه دیگری خارج از عالم هستی ما هدایت می‌شوند.

۱۰-زمین لرزه‌ای موجب تغییر زمان شد: به گفته ناسا، زمین لرزه‌ای که با قدرت ۸.۸ ریشتر در ماه فوریه شیلی را لرزاند، به حدی سهمگین بود که به نظر می‌رسد محور گردش زمین به دور خود را تغییر داده و از طول شبانه‌روز کاسته است.

این زمین لرزه که پنجمین زلزله قوی است که تا کنون به ثبت رسیده است به نظر می‌رسد بر سرعت گردش زمین به دور خود افزوده است و بر اساس محاسبات کامپیوتری که از سوی موسسه لرزه‌نگاری آمریکا صورت گرفته، همین امر احتمالا موجب شده است که حدود ۱.۲۶ میلیونیوم ثانیه از طول شبانه روز کاسته شود.
XS
SM
MD
LG