لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

صدای شما؛ ویکی‌لیکس و آزادی بیان


نمایی از وبسایت ویکی‌لیکس
نمایی از وبسایت ویکی‌لیکس
موضوع بحث آزاد این هفته صدای شما؛ صدای فردا انتشار اسناد محرمانه آمریکا در وبسایت ویکی‌لیکس و ارتباط آن با آزادی بیان بود که سه شنونده، خانم مژده و آقایان احمد و محمد، در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به دنبال انتشار اسناد محرمانه ایالات متحده در وبسایت ویکی‌لیکس که از سوی دولت آمریکا به شدت محکوم شده است، این سوال مطرح شد که با این اقدام وبسایت ویکی‌لیکس و اقدامات مشابه، آزادی بیان به چه سمت ‌و سوی می‌رود و آیا این نوع اقدامات صحیح است یا خیر.



خانم مژده می‌گوید که وجود ویکی‌لیکس او را به آینده ایران و جهان امیدوار می کند و می‌افزاید خوشحال است که پدیده‌ای که زمانی تنها به عنوان ابزاری برای جاسوسی به کار می‌رفت، اکنون به دادگاهی در پیشگاه ملت‌ها بدل شده است.

خانم مژده معتقد است که دوران دسیسه‌های پنهان و بازی‌های سیاسی پشت درهای بسته به پایان رسیده است و این حق ملت‌هاست که از بده بستان‌های سیاسی میان سیاستمداران باخبر باشند.

او همچنین می‌افزاید که اخبار تا زمانی که شخصی نباشد و مربوط به تمام جهان باشد باید منتشر شوند.

آقای محمد معتقد است که هر چیزی باید حد و حسابی داشته باشد و اگر از حد خارج شود مشکل ایجاد می‌شود و می‌افزاید که آزادی بیان هم از این قائده مستثنی نیست. او می‌گوید که مسائل محرمانه و خصوصا امنیتی باید محفوظ بمانند.

به نظر آقای محمد تمامی مسائل مربوط به ویکی‌لیکس یک بازی سیاسی است و قدرتمندان و سیاستمداران جهان نیز در آن دخیلند، در غیر این صورت می‌توانستند به راحتی این وبسایت را از دسترس خارج کنند.

آقای احمد می‌گوید که با پیشرفت تکنولوژی، آزادی بیان نیز ارتقاء پیدا کرده است و دیگر نمی‌توان مردم را غافل نگاه داشت.

او معتقد است که به غیر از مسائل شخصی افراد، سایر مسائلی که به ملت‌ها مربوط می‌شود را دیگر نمی‌توان پشت پرده نگاه داشت و این مسائل در دادگاهی به قضاوت گذاشته می‌شوند که قاضی آن همان افکار عمومی است.

وی می‌افزاید با احتساب این موضوع، دولت‌های دمکرات باید به سوی شفافیت پیش بروند تا دچار مشکل نشوند.

در ادامه بحث پرسیده شد که از لحاظ آزادی بیان چه تفاوتی میان کشورهای دمکراتیک و کشورهای بسته وجود دارد.

آقای محمد می‌گوید که به طور حتم سطح آزادی بیان در آمریکا بالاست و با ایران قابل مقایسه نیست.

خانم مژده نیز معتقد است که کشورهای دمکراتیک به دلیل در اختیار داشتن تکنولوژی پیشرفته از آزادی بیان بیشتری برخوردار هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که کافی نیست که یک کشور ادعا کند که دمکراتیک است اما تنها به فکر خوشبختی مردم خودش باشد و در افغانستان و عراق جنگ به راه بیاندازد، می‌افزاید که ویکی‌لیکس نمایانگر رفتار دولت آمریکا با ملت‌های دیگر است و این در حالی است که حساب دولت با ملت جدا است.

خانم مژده معتقد است که دولت‌ها تمامی ابزارهای لازم را در اختیار دارند ولی ملت‌ها تنها ابزاری که در دست دارند آزادی بیان است که به کمک آن می‌توانند دولت‌ها را زیر سوال ببرند.

آقای احمد می‌گوید بسیاری از مسائلی که در چند وقت اخیر در ایران اتفاق افتاده است اگر در کشوری با رسانه آزاد اتفاق افتاده بود، دولت آن کشور تا کنون سرنگون شده بود و این نمایانگر تفاوت دولت‌های دمکرات با دولت‌های سرکوبگر است.

وی که در آمریکا ساکن است همچنین در پاسخ به اظهارات آقای محمد که معتقد است دولت آمریکا اگر بخواهد می‌تواند جلوی ویکی‌لیکس را بگیرد، می‌گوید که در آمریکا دو قوه قضائیه و مجریه با یکدیگر جدا هستند و در دولت‌های دمکرات راهکارهایی وجود دارد که دولت مجریه قدرت مطلق را در دست نگیرد.
XS
SM
MD
LG