لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

بیش از دویست و سی نفر در زلزله ایتالیا جان باختند


یک زن ایتالیایی که خانه اش را در زلزله روز دوشنبه از دست داده است.
یک زن ایتالیایی که خانه اش را در زلزله روز دوشنبه از دست داده است.
تعداد قربانیان زلزله بامداد روز دوشنبه، در مرکز ايتاليا، به 235 نفر افزايش يافت و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر ديگر در جريان اين زلزله زخمی و دهها هزار نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

روز سه شنبه سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری همچنین اعلام کرد، حدود هفت هزار مامور پلیس و امداد رسان سرگرم امداد رسانی در مناطق زلزله زده هستند. به گفته وی عملیات جست و جو و نجات تا چهل و هشت ساعت دیگر ادامه خواهد یافت. امدادگران تاکنون موفق شده اند، حدود صد و پنجاه نفر را زنده از زیر آوار خارج کنند.

یک پیرزن نود و هشت ساله سی ساعت بعد از وقوع زلزله روز سه شنبه توسط امدادگران زنده از زیر آوار بیرون آورده شد.

بر اساس اعلام مرکز هماهنگ کننده سرويس‌های امدادی مستقر در شهر زلزله زده لاکوييلا هويت ۴۰ نفر از جان‌باختگان در اين زلزله هنوز مشخص نشده است. در حالی که بيش از ۲۴ ساعت از زمان وقوع زلزله می‌گذرد، از سرنوشت ۳۴ نفر ديگر اطلاعی در دست نيست.

بر اساس اعلام مرکز هماهنگ کننده سرويس‌های امدادرسانی شمار کسانی که به دنبال اين زمين‌لرزه بی‌خانمان شده‌اند، حدود ۷۰ هزار نفر است، در حالی که به گفته ماسيمو سيالنته شهرداد لاکوييلا حدود صد هزار نفر بی سرپناه شده‌اند.

بر اساس آخرين گزارش‌ها شدت زلزله بامداد روز دوشنبه بين پنج مميز هشت تا شش مميز سه دهم ريشتر بوده است. در جريان اين زلزله حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی در مناطق وسيعی از مرکز ايتاليا به شدت آسيب ديده يا ويران شده‌اند.

در طول شب گذشته بارش شديد باران و وقوع پس لرزه‌هايی که شديدترين آنها تا چهار مميز هشت دهم ريشتر شدت داشت، عمليات امداد رسانی را با مشکل همراه کرد.

بيشترين قربانيان زلزله مربوط به شهر کوهستانی لاکيلا و روستاهای اطراف آن، در ۱۰۰ کيلومتری شرق رم است. سابقه اين شهر به قرن ۱۳ ميلادی برمی‌گردد و جمعيتی نزديک به ۶۸ هزار نفر دارد.

به دنبال زلزله لاکويلا که شديدترين زلزله در ايتاليا در سی سال گذشته به شمار می‌آيد، سيلويو برلوسکونی، نخست وزير اين کشور، سفر خود به مسکو را لغو کرد و از اعلام حالت فوق‌العاده در ايتاليا خبر داد.

آگوستينو ميوزو، از سخنگويان اداره دفاع غيرنظامی ايتاليا می‌گويد «با صدمه ديدن و فروريختن هزاران ساختمان بر اثر اين زمين‌لرزه، بيم آن می رود که شمار افراد بی‌خانمان بر اثر اين زلزله به هزاران نفر برسد».


بسياری از مردم در نواحی مرکزی ايتاليا وقوع زمين‌لرزه را حس کرده و از ترس به خيابان‌ها ريختند. شدت اين زمين‌لرزه به حدی بود که در رم، پايتخت نيز وقوع آن احساس شد.

در روز بيست و سوم نوامبر سال ۱۹۸۰ در جريان زلزله‌ای با شدت شش مميز نه دهم ريشتر، که مناطق جنوبی ايتاليا را تکان داد، بيش از سه هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. در سال ۲۰۰۲ نيز يک زمين لرزه پنج مميز چهار دهم ريشتری در منطقه موليسه ايتاليا بيست و هشت نفر جان باخته بودند که بيست و هفت تن از آنان دانش‌آموزان يک مدرسه بودند که در اين زلزله ويران شد.
XS
SM
MD
LG