لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

ستاد هدفمندی یارانه‌‌ها: یارانه نان هزار تومان افزایش می‌یابد


در حالی که برخی گزارش‌ها از افزایش قیمت فروش گندم از سوی دولت حکایت دارد، ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است، از اردیبهشت ماه سال جاری میزان یارانه نان با هزار تومان افزایش به پنج هزار تومان برای هر نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، ستاد هدفمندی یارانه‎ها روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از افزایش هزار تومانی یارانه نان خبر داده است.


در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «جهت تکمیل فرآیند اصلاحی در نظام تولید و مصرف گندم، آرد و نان کشور از اردیبهشت امسال با تک‌نرخی کردن گندم در کشور و پرداخت معادل یارانه آن به مردم شریف ایران براساس هر نفر هزار تومان در هر ماه اقدام می‌شود.»

پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که در چارچوب آن یارانه‌های پرداخت شده از سوی دولت برای کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی حذف شده است، هر یک از شهروندان ایرانی ماهانه چهارهزار تومان به عنوان یارانه نان دریافت می‌کردند.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای دی ماه سال گذشته خورشیدی به اجرا درآمده است و در مرحله نخست اجرای این قانون یارانه نقدی هر نفر ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود که این میزان به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه افزایش یافته است.

هفته گذشته محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود، در سومین مرحله از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۷۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت خواهند کرد و واریز یارانه‌ها به صورت ماهانه خواهد بود.

به گفته وی در دو مرحله نخست اجرای این قانون، که یارانه‌های نقدی هر دو ماه یک بار به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز می‌شد، حدود ۶۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت کرده‌ بودند.

در این میان در حالی که ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه خود درباره افزایش هزار تومانی یارانه نان، از «آثار مثبت این قانون در زندگی مردم و اقتصاد کشور» سخن گفته و از «شتاب بیشتر» در اجرای این قانون خبر داده است، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است، که افزایش یارانه نان در راستای گران شدن قیمت گندم در آینده صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه از وجود سه سناریو برای جبران مابه‎التفاوت قیمت خرید تضمینی و قیمت فروش گندم خبر داده است که بر اساس آن سه قیمت ۳۶۰، ۳۸۰ و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو گندم پیش‌بینی شده است.

به گفته حیدرعلی هاشمی، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان کیلویی ۳۶۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۵۰ تومان است.

از سوی دیگر نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه ریزی استانداری تهران، درباره گزارش‌های مربوط به افزایش قیمت نان و گندم اظهار داشته است: «تا این لحظه هیچ تغییری در قیمت نان صورت نگرفته است و هیچ دستوری هم درباره افزایش قیمت گندم، آرد و یا نان از سوی دولت به استانداری‌ها اعلام نشده است.»
XS
SM
MD
LG