لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

وزیر اطلاعات:‌ ایران منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف ندارد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با بیان این که ایران منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف ندارد، در عین حال گفته است، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با آن دسته از اعضای مجاهدین که توبه کنند، «طبق قوانین» برخورد می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، روز یکشنبه اعلام کرده است، آمادگی جمهوری اسلامی منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف در عراق ندارد.

وی در این باره اظهار داشته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد آنان براساس ضوابط به آغوش کشور بازگردند و کسانی که توبه کنند از نظر قانونی می‌توانند این کار را بکنند و طبق قوانین دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌شود.»

حدود دو هفته پیش نیز حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرده بود، از نظر ایران تمام ساکنان اردوگاه اشرف به جز کمتر از ۱۰۰ نفر از آنها عفو هستند و می‌توانند به ایران بازگشته و به هر جایی که می‌خواهند سفر کنند.

این گونه سخنان در حالی بیان می‌شود که در سال‌های اخیر قوه قضاییه جمهوری اسلامی چند نفر را به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین،‌ ارتباط با مجاهدین، هواداری از آنها یا دیدار از اردوگاه اشرف به اعدام یا مجازات‌های سنگین محکوم کرده است.

مقام‌های عراقی در هفته‌های گذشته و پس از درگیری میان نیروهای ارتش این کشور و ساکنان اردوگاه اشرف، از آنها خواسته‌اند تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

به تازگی ایالات متحده خواستار انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به نقطه‌ای دورتر از مرز ایران در عراق شده و یک مقام اتحادیه اروپا نیز خواستار انتقال این افراد به یک «کشور سوم» شده است.

اردوگاه اشرف که در شمال استان دیاله عراق قرار گرفته است، همچنان محل سکونت بیش از سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است که در اوایل دهه هشتاد میلادی و در جریان جنگ میان عراق و ایران به عراق نقل مکان کرده و از حمایت صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق، برخوردار شده بودند.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شده بود.

هر چند این گروه همچنان از سوی ایالات متحده آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، اما به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند.

اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق در تابستان سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت.

از سوی دیگر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی در کشورهای غربی گفته است: «اینکه کشورهای غربی تلاش دارند منافقین را از فهرست گروه های تروریستی خارج کنند، دلیلش این است که خودشان تروریست هستند و از آنها حمایت می‌کنند.»

وی همچنین افزوده است: «اینکه آنها تروریست هستند چیز مشخصی است و در همین ساختمان ریاست جمهوری که هستیم، نخست وزیر و رئیس جمهور کشور را ترور کردند و به شهادت رساندند.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی درباره وضعیت اردوگاه اشرف هم گفته است: «اما درباره بحث منافقینی که اکنون در پادگان اشرف هستند، سران آنها فضایی که برای اعضا ایجاد کرده‌اند، فضایی است که اجازه نمی‌دهد به آنها اطلاع‌رسانی شود و یا اینکه هیچ شبکه خبری را ببینند، یعنی افراد جدیدی که اخیرا از آن اردوگاه آمده‌اند در اظهارات خود این موضوع را مطرح کرده‌اند که به ما اجازه نمی‌دهند که بدانیم در دنیا چه خبر است.»
XS
SM
MD
LG