لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۶

تأکید مصر بر ادامه قطع رابطه با ایران و رابطه نزدیک با عربستان


سامح شکری، وزیر خارجه مصر
سامح شکری، وزیر خارجه مصر

سامح شُکری، وزیر خارجه مصر، روز شنبه، ۲۰ آذر، بر «روابط ویژه» کشورش با عربستان سعودی تأکید کرده و گفت که در سیاست قطع رابطه مصر با ایران تغییری ایجاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامح شکری تصریح کرد که «مصر قطع روابط دیپلماتیک [با ایران] را طی ۲۵ سال گذشته ادامه داده و موضعی نیز مبنی بر تغییر این وضعیت اتخاذ نکرده است.»

او که در جریان کنفرانسی در بحرین سخن می‌گفت، افزود که «مصر همواره از هر فرصتی در این نشست‌ها استفاده کرده تا بر موضع خود درخصوص ملت عرب و منافع ملت عرب در مقابل آن چه ممکن است سیاست توسعه‌طلبانه ایران باشد، تأکیدی دوباره داشته باشد.»

وزیر خارجه مصر روابط کشورش با عربستان را «فطری» و «بنیادین» توصیف کرده و گفت که «امنیت ملی اعراب وابسته به انسجام و تفاهمی است که بین عربستان سعودی و مصر وجود دارد.»

این سخنان وزیر خارجه مصر پس از آن بیان می‌شود که مصر به تازگی از مداخله روسیه در نزاع سوریه اعلام حمایت کرد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، نیز روز سوم آذر اعلام کرد که قاهره از ارتش سوریه که از هم‌پیمانان ایران است، در مقابل «عناصر افراطی» حمایت می‌کند.

عربستان در بحران سوریه از مخالفان بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، حمایت می‌کند، و در جبهه مقابل ایران و روسیه از دولت بشار اسد پشتیبانی می‌کنند.

از زمان به قدرت رسیدن آقای سیسی در مصر، عربستان میلیاردها دلار به این کشور کمک مالی کرده، اما اختلاف نظر دو کشور در مورد سوریه، به سردی روابط مصر و عربستان انجامیده است.

در این پیوند، عربستان ماه گذشته به مصر خبر داد که ارسال فرآورده‌های نفتی خود به مصر را که قرار بود در چارچوب یک قرارداد کمک ۲۳ میلیارد دلاری انجام شود، تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

روابط ایران و مصر، در سال ۱۳۵۹، چند ماه پس از پیروزی انقلاب ایران و پس از انعقاد پیمان صلح میان مصر و اسرائیل قطع شد. میزبانی مصر از شاه مخلوع ایران نیز در تیره شدن روابط دو طرف سهیم بود.

XS
SM
MD
LG