لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

اردوغان برای دیدار با سران عرب خلیج فارس راهی منطقه شد


Turkey -- Turkish President Tayyip Erdogan talks to media after the Eid al-Fitr prayers in Istanbul, June 25, 2017
Turkey -- Turkish President Tayyip Erdogan talks to media after the Eid al-Fitr prayers in Istanbul, June 25, 2017

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که برای سفری دو روزه راهی عربستان سعودی، کویت و قطر است روز یک‌شنبه در فرودگاه استانبول با اشاره به بحران قطر گفت که «دشمنان» به دنبال «برافروختن شعله تنش‌ها بین برادران» در منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در این سفر، نخست در جده با رهبران سعودی دیدار می‌کند و پس از آن به کویت رفته و روز دوشنبه دوم مرداد به قطر می‌رود تا برای نخستین بار با امیر قطر رو در رو به گفت‌وگو بنشیند.

این سفر در حالی انجام می‌گیرد که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین از ماه گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه قطر، آن کشور را به تامین مالی گروه‌های افراط‌گرا و همسویی با ایران متهم کرده‌اند، امری که قطر به شدت آن را رد می‌کند.

آقای اردوغان در آستانه سفر خود به منطقه، از رفتار قطر در جریان بحران اخیر ستایش کرده و گفت که قطر «همواره به دنبال حل و فصل قضایا از طریق گفت‌وگو بوده است.»

رئیس جمهوری ترکیه با ذکر این‌که «ادامه یافتن این بحران، دیگر به نفع هیچ‌کس نیست»، تشدید این بحران را به «دشمنان» نسبت داد؛ وی توضیح بیشتری در مورد «دشمنان» نداد.

طی سالی که گذشت، قطر تبدیل به هم‌پیمان اصلی ترکیه در منطقه خاورمیانه شده است و هر دو کشور بر سر مسايلی مانند مقابله با حکومت بشار اسد در سوریه اتفاق نظر دارند.

بحران قطر با همسایگانش در حالی آغاز شد که ترکیه در گیرودار برپایی یک پایگاه نظامی در خاک قطر قرار داشت.

این پایگاه تنها پایگاه نظامی ترکیه در منطقه خلیج فارس است و آنکارا از زمان شروع بحران قطر به تقویت این پایگاه سرعت بخشیده و هم‌اینک ۱۵۰ نظامی خود را در این محل مستقر کرده است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه گفت که از تلاش‌های کویت برای میانجی‌گری بین قطر و چهار کشور یادشده حمایت می‌کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، نیز هفته گذشته در سفر به کشورهای خلیج فارس تلاش کرد تنش میان کشورهای عربی این منطقه را کاهش دهد که حاصل آن امضای تفاهم‌نامه‌ای با دولت قطر برای «تشدید مبارزه علیه تروریسم» بود.

این تفاهم‌نامه اما چندان رضایت کشورهای عربی مخالف سیاست‌های قطر را به دنبال نداشت به طوری که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با انتشار بیانیه‌ای عنوان کردند که اگرچه اقدامات آمریکا را ارج می‌نهند اما آن را کافی نمی‌دانند.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از کشورهای عربی خواست که به «محاصره زمینی» قطر پایان بدهند.

XS
SM
MD
LG