لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۸

فائزه هاشمی: سیاست کلان جمهوری اسلامی این است که همیشه دشمن داشته باشیم


فائزه هاشمی با بیان اینکه «آدم‌های بی‌گناهی» در ایران زندانی هستند، به انتقاد از برخی سیاست‌های دولت حسن روحانی و عملکرد قوه قضائیه پرداخته، از توافق‌نامه «برجام» حمایت کرده و گفته سیاست کلان جمهوری اسلامی این است که «دشمن دائمی» داشته باشد.

خانم هاشمی این مطالب را در گفت‌وگویی ویدیویی که از سوی پایگاه پژوهشی و رسانه‌ای «تاریخ آنلاین» و تحت عنوان کلی «خشت خام» با وی انجام و منتشر شده، بیان کرده است.

فرزند هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگوی مفصل دربارهٔ سرگذشت خود، آغاز فعالیت‌های ورزشی و تلاش برای گسترش ورزش زنان، ورود به عرصه سیاست، سفر به بریتانیا برای تحصیل و بازگشت به ایران و دستگیری‌اش توضیحاتی ارائه کرده است.

«زندان من را قوی‌تر کرد»

فائزه هاشمی که مهر ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مدت شش ماه راهی زندان اوین شد، در این گفت‌وگو گفته که محکومیتش «عقلانی» و «قانونی» نبوده است.

هاشمی افزوده تحمل شش ماه زندان منجر به تقویت آرمان‌ها و قوی‌تر شدن وی شده و دیگر نگران «هزینه‌های» ناشی از زندان نیست.

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از «آدم‌های بی‌گناهی» سخن گفته که «بدون این که خبطی کرده باشند» در ایران زندانی هستند.

تعامل فائزه هاشمی با برخی زندانیان نیز پیش از این جنجال‌آفرین شده و ازجمله دیدار او با فریبا کمال‌آبادی، از چهره‌های برجسته بهایی، که در دوران مرخصی کمال‌آبادی صورت گرفت، موجی از انتقادهای محافظه‌کاران علیه هاشمی را برانگیخت.

فائزه هاشمی و فریبا کمال‌آبادی در زندان اوین هم‌بند بودند و عکسی که از این دیدار منتشر شد، موجب شد مقام‌های قوه قضائیه همچون محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به فائزه هاشمی بابت رفت‌وآمد با بهائیان و عواقب آن هشدار بدهند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه هم اقدام هاشمی در دیدار با خانم کمال‌آبادی را «زشت و قبیح» خوانده و وعده داده بود که با او «طبق قانون برخورد شود.»

هاشمی در ادامه در عین حال از نحوه بازداشت خود از سوی ده‌ها مأمور اظهار تعجب کرده و از برخوردهای دوستانه فعالان رسانه‌ای و مدنی در زندان خاطراتی بیان کرده است.

وی توضیح داده زمانی که زندانی بوده، قوه قضائیه و مسئولان زندان اوین طوری رفتار می‌کردند که نشان بدهند از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی تحت فشار قرار دارند.

«در نظام سیاسی ایران برای مدیران پرونده‌سازی می‌شود»

این نماینده پیشین مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفته در نظام سیاسی ایران به طور «دائم» برای مدیران «پرونده‌سازی» می‌شود و خیلی‌ها در این نظام «نگاه امنیتی» دارند.

وی از حسن روحانی به عنوان یکی از مدیرانی نام برده که در ابتدای انقلاب عضو «کمیته پاک‌سازی» بوده و استادان دانشگاه را اخراج می‌کرده و در حال حاضر نیز همان «نگاه امنیتی» را دارد.

فائزه هاشمی در ادامه گفته «مثلاً ما الان وزیری داریم که پرونده می‌سازند برای مدیرانش قبل از اینکه آنها را منصوب بکند» و افزوده که در وزارتخانه «خبرچین‌هایی» گذاشته‌اند تا عملکرد مدیران زیرمجموعه را گزارش کنند.

هاشمی افزوده حاضر نیست در این‌باره بیشتر سخن بگوید، اما به طور تلویحی گفته که روش مدیریتی حسن روحانی نیز چنین است.

این یکی از صریح‌ترین اظهارنظرها علیه روش مدیریتی حسن روحانی است که بسیاری از منتقدان سکولار وی، او را به استفاده از شیوه‌های امنیتی و لابی‌های پشت پرده در اداره کشور متهم می‌کنند.

خانم هاشمی همچنین از جابجایی مدیران در دولت روحانی انتقاد کرده و این پرسش را مطرح کرده که «شما بچرخید توی همین مدیران آقای روحانی، چندتاشون تکراری قبلی‌اند؟ چرخش نخبگان وجود ندارد.»

هاشمی افزوده که در دولت روحانی هم‌چون دولت‌های گذشته «نگاه واقعی و علمی به مدیران» وجود ندارد و «استانداردهای نظارتی» در سیستم باید تغییر کند.

وی گفته «نظارت‌های ما شده همه چیزهای امنیتی… یعنی خیلی چیزها روی توهمات است. پرونده‌سازی برای آدم‌هاست. آدم‌های شایسته‌مان را فوراً برایشان یک همچین پرونده‌هایی می‌سازیم و می‌گذاریم‌شان کنار.»

این نماینده سابق مجلس اضافه کرده «نظارت‌های ما خودشان یک طرف دعوا هستند. یعنی خودشان ذی‌نفع‌اند توی کاری که انجام می‌دهند. خب این غلط است.»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اینکه افراد «دروغ‌گو»، «حیله‌گر»، «ریاکار»، «متظاهر» و «پاچه‌خوار» در سیستم موفق‌تر هستند، اظهار تأسف کرده است.

مدیرمسئول پیشین روزنامه «زن» عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه ورزش و زنان را چندان موفق ندانسته، اما سیاست خارجی این دولت و عملکرد فرهنگی آن را قابل دفاع و موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده است.

وی گفته برخی اظهارنظر دولتی‌ها دربارهٔ توافق‌نامه «برجام» و حواشی آن بیشتر «مصرف داخلی» دارد و این توافق‌نامه را «یکی از کارهای بزرگی» می‌داند که امضای آن «کار خیلی خوبی بود.»

فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با تاریخ آنلاین
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00

«انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ مهندسی شده بود»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو دربارهٔ انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ سخن به میان آورده و به نقل از مسئولان وقت وزارت کشور گفته که آن انتخابات «مهندسی شده» بود.

هاشمی افزوده در آن زمان «خودِ دوستان اصلاح‌طلب توی وزارت کشور اعلام کردند انتخابات از دست ما خارج است و ما اصلاً نقشی توی انتخابات نداریم.»

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب محمود احمدی‌نژاد بود که در دور دوم انتخابات نام احمدی‌نژاد به عنوان نامزد پیروز انتخابات اعلام شد و هاشمی رفسنجانی نیز این مسئله را به خدا واگذار کرد.

با گذشت بیش از ۱۰ سال از آن زمان، فائزه هاشمی به صراحت اعلام کرده انتخابات آن دوره «فراتر» از یک «مهندسی» بوده و تخلف‌های بسیاری گزارش شده که نشان می‌داد جریان انتخابات از دست مجریان آن خارج شده است.

وی همچنین گفته که تمام خانواده‌اش مخالف نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ بودند، اما پدرش «تشخیص دادند که باید کاندید بشوند و کار خوبی هم کردند.»

فائزه هاشمی دربارهٔ نتایج انتخابات سال ۹۲ هم گفته که انتخابات سال ۸۸ «هزینه زیادی را بار نظام کرد؛ و در واقع آن‌ها را ترساند که بخواهند دوباره این تجربه [تقلب در انتخابات] تکرار بشود.»

«حزب کارگزاران به خواست رهبر تشکیل شد و پدرم در دوره خاتمی تخریب شد»

بازخوانی تاریخ و سرنوشت فائزه هاشمی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان بخش دیگری از این گفت‌وگوی ویدئویی است که خانم هاشمی دربارهٔ آنها سخن گفته است.

وی گفته که حزب «کارگزاران سازندگی» به خواسته علی خامنه‌ای تشکیل شد تا فضای سیاسی و انتخاباتی کشور «رقابتی» شود، اما رهبر عضویت وزرا در این حزب را ممنوع کرد.

فائزه هاشمی از حمایت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی از دولت محمد خاتمی نیز سخن گفته و از اینکه در دوران اصلاحات پدرش «تخریب» شده اظهار تاسف کرده است.

فرزند هاشمی رفسنجانی بی‌آن‌که نامی از شیرین عبادی ببرد، گفته که وی در دوران خاتمی، به همراه دو تن از اصلاح‌طلبان پروژه مشهور به «نوارسازان» را علیه وی و غلامحسین کرباسچی به راه انداخته بودند.

وی افزوده «متأسفانه هر دوره‌ای که اصلاح‌طلب‌ها دوره را گرفتند عملکرد خوبی نداشتند» و او نمی‌خواهد دربارهٔ دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و عملکرد اصلاح‌طلبان بیش از این حرفی بزند.

خانم هاشمی پیش‌تر نیز با انتقاد از حمایت تعدادی از اعضای دولت و اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم گفته بود: «برخی اصلاح‌طلبان در رأی به ریاست مجلس دهم به مردم خیانت کردند.»

«پاسخ به «شایعات» دربارهٔ خانواده هاشمی»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به «شایعاتی» اشاره کرده که طی سال‌ها علیه خانواده هاشمی رفسنجانی ساخته و منتشر شده است.

هاشمی گفته بسیاری از املاک، ویلاها، زمین‌ها و قراردادهای هنگفت اقتصادی که به خانواده‌اش نسبت داده شده «شایعه» است و چنین اخباری صحت ندارد.

محافظه‌کاران تندرو به شدت نسبت به مشی اکبر هاشمی انتقاد دارند و آن را «اشرافی» می‌نامند. اموال خانواده هاشمی و سفرهای داخلی و خانوادگی خانواده وی نیز همواره با انتقاد آنها مواجه شده است.

خانم هاشمی همچنین از برخی عملکردهای پدر خود در دوران ریاست بر قوه مجریه نیز دفاع کرده و مدعی شده در آن دوران «هیچ فرد بهایی» در زندان نبود.

فائزه هاشمی زندانی شدن برخی فعالان سیاسی هم‌چون برخی از اعضای نهضت آزادی در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز خواست پدرش ندانسته است.

وی از پدرش به عنوان یکی از «حامیان» ورزش زنان نام برده و گفته در آن زمان جریان «سنتی عقب‌مانده» هم چون روزنامه کیهان و برخی امامان جمعه مخالف ورزش زنان بودند.

فائزه هاشمی در بخش دیگری از سخنانش دربارهٔ تلاش‌های خود برای گسترش ورزش زنان سخن گفته و افزوده پس از آنکه در انتخابات مجلس ششم رای نیاورد از سیاست خداحافظی کرد و برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت.

خانم هاشمی گفته در لندن هیچ‌گاه خانه‌ای نخریده، ذهنیت بدی نسبت به مردم و مناسبات اجتماعی و فرهنگی غرب نداشته و درس خود را ناتمام رها کرده و برای ادامه زندگی به ایران بازگشته است.

سیاست کلان جمهوری اسلامی داشتن «دشمن دائمی» است

فائزه هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا دربارهٔ ارائه چهره «یک‌بعدی» و «مبالغه‌آمیز» از غرب در صدا و سیمای دوران ریاست محمد هاشمی، با عموی خود صبحت کرده است نیز گفته «نه من چنین بحثی با ایشان نداشتم.»

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳ رئیس سازمان صدا و سیما بود و در دوران تصدی وی بر این سازمان، برنامه‌های ضد آمریکایی و غربی بسیاری ساخته و پخش می‌شد.

عملکرد محمد هاشمی در سازمان صدا و سیما که در دانشگاه «برکلی» کالیفرنیا تحصیل کرده، در خصوص ارائه چهره «مبالغه‌آمیز» از غرب از دیگر محورهای گفت‌وگوی برادر زاده‌اش در این فایل ویدیویی است.

فائزه هاشمی در پاسخ به این‌که چرا عموی وی که در آمریکا تحصیل کرده و واقعیت‌های آن جامعه را دیده، در صدا و سیما به طور دیگری عمل کرده، گفته «سیاست کلان جمهوری اسلامی این است که ما همیشه باید یک دشمن داشته باشیم.»

خانم هاشمی گفته براساس این سیاست «باید دشمن را هم این‌قدر بد جلوه بدهیم که بالاخره آدم‌ها فکر کنند که این واقعاً دشمن است دیگر.»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو که مربوط به سیاست جمهوری اسلامی در مواجهه با غرب در پرونده هسته‌ای است، این سیاست را به نقد کشیده است.

وی گفته ما باید «بر اساس منافع ملی عمل بکنیم. اینکه ما دائم دشمن دائمی داشته باشیم و هر چیزی را با توطئه نگاه کنیم اصلاً ما بگوییم آمریکا بدکارترین است»، پذیرفتی نیست.

فائزه هاشمی اضافه کرده «ما دوست و دشمن دائمی داریم و به منافع خودمان همیشه ضرر زدیم. به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم منافع خودمان هست.»

اظهارات وی در حالی بیان شده که یکی از محوری‌ترین واژه‌ها در سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی، «دشمن» است که در مواردی به دستمایه شوخی در فضای مجازی تبدیل شده است.

آقای خامنه‌ای خود به تازگی گفته بود «عده‌ای تا کلمه دشمن تکرار می‌شود، ناراحت می‌شوند اما این تکرار و هشدار، همچون تکرار کلمه شیطان در قرآن مجید، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می‌شود و در واقع، شناخت توطئه است نه توهم توطئه.»

XS
SM
MD
LG