لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

«بازپس‌گیری» حومه جنوبی فلوجه؛ کشف گور دسته‌جمعی


نیروهای امنیتی عراقی در حومه فلوجه
نیروهای امنیتی عراقی در حومه فلوجه

دو هفته پس از آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر فلوجه، مقام‌های نظامی عراقی می‌گویند که نیروهای ویژه ارتش عراق هم‌اینک کنترل حومه جنوبی فلوجه را به طور کامل در دست گرفته‌اند.

نیروهای عراقی می‌کوشند با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف آمریکا کنترل فلوجه را از دست حکومت اسلامی (داعش) خارج کنند اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این عملیات به خاطر مقاومت سنگین داعشی‌ها و گیر افتادن حدود ۵۰ هزار غیرنظامی در داخل شهر فلوجه، از هفته گذشته با دشواری روبه‌رو شده و به کندی پیش می‌رود.

با این وجود، ژنرال عبدالوهاب السعدی، فرمانده نیروهای ویژه ارتش عراق، روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای تحت فرمان او، کنترل محله النعیمیه را به طور کامل در دست گرفته‌اند و هم‌اینک آماده می‌شوند تا به محدوده خود شهر فلوجه وارد شوند.

از سوی دیگر، برخی از خانواده‌ها که موفق به فرار از فلوجه شده‌اند از شلیک تک‌تیراندازهای داعش به هر کسی که قصد فرار از شهر داشته باشد خبر می‌دهند؛ گزارش‌ها حاکی است که گروه داعش سعی دارد با نگه داشتن غیرنظامیان در شهر از آنها به عنوان «سپر انسانی» استفاده کند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش عراق خبر داد که روز یک‌شنبه ۱۶ خرداد در شهرک الصقلاویه، در شمال غربی فلوجه، یک گور دسته‌جمعی کشف کرده که در حدود ۴۰۰ جسد در آن دفن شده‌است.

به گفته مقام‌های عراقی، این گور جمعی در حین عملیات پاک‌سازی مین کشف شده و اجساد دفن‌شده در آن مربوط به سربازان عراقی و غیرنظامیانی است که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به‌دست حکومت اسلامی (داعش) به قتل رسیده‌اند؛ بنا بر گزارش‌ها بیشتر این افراد به صورت اعدام صحرایی با شلیک تیر خلاص به سر به قتل رسیده‌اند.

روز دوشنبه، هادی العامری، دبیرکل سپاه بدر عراق، بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی شیعه عراق، از «فقدان برنامه‌ریزی دقیق» در نبرد فلوجه انتقاد کرده و گفت که دولت عراق در حال انتقال برخی تجهیزات از فلوجه به جبهه موصل در شمال عراق است.

در صورت موفقیت عملیات بازپس‌گیری فلوجه (واقع در ۵۰ کیلومتر غرب بغداد)، این شهر پس از تکریت و رمادی، سومین شهر مهمی خواهد بود که توسط ارتش عراق بازپس گرفته می‌شود.

عملیات فلوجه با دو عملیات دیگر علیه داعش هم‌زمان است؛ یکی عملیات نیروهای کُرد و عرب تحت حمایت آمریکا در منبج سوریه، و دیگری ملیات پیشوری ارتش سوریه علیه شهر رقه، مرکز اصلی داعش.

XS
SM
MD
LG