لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

گرجستان: فعلاً نیازی به واردات گاز ایران نداریم


کاخا کالادزه معاون نخست وزیر و وزیر انرژی گرجستان
کاخا کالادزه معاون نخست وزیر و وزیر انرژی گرجستان

چند ماهی پس از آغاز مذاکرات فشرده گرجستان با ایران پیرامون واردات گاز، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که نیازی به واردات گاز ایران نیست.

کاخا کالادزه معاون نخست وزیر و وزیر انرژی گرجستان جمعه ۱۴ اسفندماه با شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) قرارداد جدید گازی امضا کرد.

در همین زمینه سایت رسمی وزارت انرژی گرجستان، طی اعلامیه‌ای که شنبه منتشر کرد، می‌گوید که اخیراً در رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر شده بود که ایران می‌خواهد صادرات روزانه ۸ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز از طریق ارمنستان به گرجستان را آغاز کند اما «هیچ توافقی با ایران در این زمینه انجام نشده و هیچ تصمیمی اتخاذ نگردیده‌است».

این اعلامیه می‌گوید که با این حال ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازی دنیا است و مذاکرات پیرامون نیازهای درازمدت انرژی گرجستان با این کشور ادامه خواهد یافت.

کالادزه نیز در نشست مطبوعاتی با رونق عبدالله‌اف رئیس سوکار در تفلیس اعلام کرد که با قرارداد جدید گازی، نیازی به واردات گاز ایران یا روسیه نیست.

ظاهراً این سخنان واکنشی به انتشار گزارش‌ها در رسانه‌های ایران طی سه هفته گذشته‌است که ادعا می‌شد تفلیس موافقت کرده‌است که گاز ایران را خریداری کند.

خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، ۲۷ بهمن ماه همزمان با سفر وزیرانرژی گرجستان به تهران از قول علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گزارش داد که احتمالاً صادرات ۲۰۰ میلیون متر مکعب به گرجستان برای یک دوره هفت‌ماهه آغاز شود.

کاملی با بیان این که توافق با گرجستان بر اساس توافق برد – برد خواهد بود به صادرات گاز به این کشور به عنوان محور اصلی دیدار کالادزه از ایران اشاره کرد و گفت «بخش خصوصی و دولتی این کشور خواستار خرید گاز از ایران هستند».

به گفته کاملی، انتظار این است که از اوایل سال آینده خورشیدی صادرات گاز به گرجستان عملی شود.

گرجستان سالانه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب واردات گاز دارد که ۹۰ درصد آن از آذربایجان تأمین می‌شود.

گرجستان طی سال گذشته میلادی نیز ۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز بعنوان حق ترانزیت گاز روسیه به ارمنستان دریافت کرد، اما دولت تفلیس در حال راه‌اندازی دو نیروگاه برقی است و طی چند ماه گذشته مذاکراتی با روسیه و ایران پیرامون تأمین سوخت گاز این نیروگاه‌ها و افزایش تقاضای داخلی انجام داده‌است.

در قرارداد روز جمعه، جمهوری آذربایجان متعهد شد که صادرات گاز به گرجستان را سالانه حدود نیم میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

گزارش‌هایی نیز دربارهٔ تخفیف گازی شرکت سوکار به دولت گرجستان در رسانه‌های هر دو کشور منتشر شده بود.

به گزارش سایت رسمی اداره آمار جمهوری آذربایجان، قیمت گاز صادراتی شرکت سوکار به گرجستان در ماه ژانویه تقریباً ۱۸۸ دلار به ازای هر هزار متر مکعب بود.

XS
SM
MD
LG