لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

پرفروش شدن دوباره کتاب «نبرد من» هیتلر


نبرد من (Mein Kampf)
نبرد من (Mein Kampf)

حدود نود سال پس از آنکه آدولف هیتلر «نبرد من» را نوشت، این کتاب دوباره مطرح شده به گونه‌ای که روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» اعلام کرده که همین آخر هفته این کتاب را به رایگان همراه با روزنامه به مردم عرضه خواهد کرد.

روزنامه واشینگتن پست جمعه ۲۱ خرداد با اعلام این خبر نوشت، باور این امر سخت است که کتاب «نبرد من» در قرن بیست و یکم نیز در ردیف پرفروش‌ترین کتاب‌ها باقی مانده است.

«ایل جورناله» در ایتالیا به روزنامه‌ای با دیدگاه‌های دست راستی مشهور است.

به‌نوشته واشینگتن پست، «ایل جورناله» کتاب «نبرد من» را بدون هیچ توضیح اضافی و همانگونه که هیتلر نوشته بود، توزیع می‌کند.

«ایل جورناله» در توضیح این اقدام خود نوشته است، «هیتلر چهره‌ای خیره‌کننده و در کانون اختلافات بسیار بود؛ این واقعیت که در دروس مربوط به هولوکاست و یا جنگ آلمان نازی با شوروی در مورد هیتلر تدریس نمی‌شود، یک نقص است؛ نباید او را پنهان کرد».

به‌نوشته واشینگتن پست، رنزو گاتنگا رئیس اتحادیه یهودیان ایتالیا با نکوهش این ادقام روزنامه ایتالیایی گفته است، توزیع رایگان کتاب هیتلر «نقطه حضیضی است که به اندازه سال‌های نوری از آموخته‌های هولوکاست و عواملی که بشریت را به دره تنفری بی‌پایان، مرگ و خشونت پرتاب کرد، فاصله دارد».

اقدام مشابه سازمان‌های راست افراطی آلمان در روزهای گذشته نیز برای توزیع نسخه‌های «نبرد من» موجب جنجال شد و مسئولین آلمانی گفتند، این امر را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهند.

از ژانویه امسال «نبرد من» دوباره در آلمان با محدودیت‌هایی به فروش می‌رسد.

فروش نسخه بدون «توضیحات» کتاب در آلمان اکیداً ممنوع است و به‌نوشته واشینگتن پست، برای همین است که تشکل‌های راست افراطی در صدد توزیع نسخه اصلی آن و بدون توضیحات هستند.

نسخه شامل توضیحات بیش از سه هزار برگ است که در آن تناقض‌هایی در مورد ادعاهای هیتلر به خواننده عرضه می‌شود.

در زمان حکومت نازی‌ها تدریس «نبرد من» در مدارس بخشی از برنامه گسترده تبلیغاتی نازیسم بود اما پس از جنگ جهانی دوم بازنشر کتاب در آلمان امکان‌پذیر نشد.

برپایه قوانین آلمان، ایالت باواریا صاحب حقوق آثار هیتلر بود اما این ایالت بازنشر این کتاب را به مدت هفتاد سال ممنوع کرد؛ این ممنوعیت اوایل ۲۰۱۵ به سر رسید و از آن به بعد، نئونازی‌ها در صدد ترویج دوباره کتاب برآمدند.

«نبرد من» کتابی در اصل نوشته شده به زبان آلمانی در ۷۲۰ صفحه، ناشر افکار و اندیشه‌های سیاسی آدولف هیتلر است.

زمانی که هیتلر در جوانی در سال ۱۹۲۴ به اتهام «خیانت» در زندان لندزبرگ در حبس بود، متن کتاب را به منشی خود رودولف هس که با او هم‌بند بود، دیکته کرد.

یک سال بعد جلد نخست کتاب با نام «تسویه حساب» و سپس جلد دوم با عنوان «جنبش سوسیالیسم ملی» منتشر شد.

اما ناشر آلمانی آن زمان، عنوان طولانی چاپ‌های بعدی را که با نام «نبرد در برابر دروغ، حماقت و بزدلی» انتشار یافته بود، به «نبرد من» تغییر داد.

جلد نخست «نبرد من» در دوازده فصل، از دوران کودکی هیتلر تا شکل‌گیری حزب ناسیونال سوسیالیست «نازی» را دربرمی گیرد.

جلد دوم کتاب در پانزده فصل، از عقاید فلسفی حزب نازی آغاز شده و به بررسی سیاست‌هایی که هر آلمانی «وفادار به منافع ملی» باید در پیش گیرد، در زمینه‌های مختلف، می‌پردازد.

روزنامه اسرائیلی معاریو نیز سال گذشته نوشته بود «نبرد من» بار دیگر در ردیف پرفروش‌ترین کتب جهان قرار گرفته و فروش اینترنتی آن به‌ویژه در آمریکا و اروپا چشمگیر است.

ژانویه سال ۲۰۱۴ نیز در فهرست کتاب‌های پرفروش آی تیونز «نبرد من» در ردیف دوازده تا پانزده کتاب سیاسی پرخواننده بود.

در وب‌سایت اینترنتی آمازون می‌توان نسخه‌های حدود صد روایت و متن منتشره از «نبرد من» را خریداری کرد که شش روایت آن تنها برای قابلیت دانلود تهیه شده است.

اما جمهوری اسلامی ايران نيز در چاپ و نشر «نبرد من» يد طولايی داشته است. ترجمه فارسی کتاب تا سال ۲۰۰۹ به چاپ هجدهم رسيده بود.

XS
SM
MD
LG