لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

هیاتی از حوثی‌ها برای مذاکره «به عربستان سعودی رفت»


خسارات حملات هوایی عربستان به صنعا
خسارات حملات هوایی عربستان به صنعا

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند خبر داد که هیاتی از سوی حوثی‌های یمن برای مذاکره جهت پایان دادن به جنگ دو ساله یمن به عربستان سعودی رفته‌ است.

رویترز این خبر را به نقل از دو مقام ارشد تشکیلات اداری نواحی تحت کنترل حوثی‌ها مخابره کرده‌ است.

به گفته این دو مقام ارشد، پس از یک هفته مذاکرات پنهانی و مقدماتی، این سفر به دعوت دولت عربستان و از روز دوشنبه آغاز شده‌ است.

این نخستین سفر مقامات حوثی به عربستان سعودی از آغاز جنگ گسترده در یمن در مارس ۲۰۱۵ است.

در یک طرف جنگ یمن، شیعیان حوثی مورد حمایت ایران و متحدان این گروه قرار دارند و در طرف مقابل نیروهای وفادار به منصور هادی عبدربه رییس جمهوری یمن که از سوی ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان حمایت می‌شوند.

خبرگزاری رویترز نتوانسته با سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی یا وزارت خارجه عربستان سعودی تماس بگیرد و واکنش آن‌ها را در مورد این خبر جویا شود. اما دو مقام ارشد تشکیلات دولتی که نواحی تحت کنترل حوثی‌ها را اداره می‌کند گفتند مذاکرات در عربستان سعودی در جریان است.

یک دیپلمات در منطقه که رویدادهای یمن را دنبال می‌کند تایید کرد که «مذاکرات، مستقیم و بین حوثی‌ها و مقامات عربستان سعودی است».

تاکنون حدود شش هزار نفر که نیمی از آن‌ها غیرنظامی بودند، در جنگ یمن کشته شده‌اند. تداوم این جنگ نگرانی در مورد احتمال رویارویی دو قدرت بزرگ منطقه، یعنی ایران و عربستان سعودی را افزایش داده‌ است.

مسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح، روز سه‌شنبه ۱۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که «آیا جمهوری اسلامی ایران همانند کمک مستشاری به سوریه به یمن هم چنین کمک‌هایی می‌کند یا خیر»، گفت: «جمهوری اسلامی وظیفه خود می‌داند که در سوریه از دولت و ملت سوریه حمایت کند و در هر سطحی که بتواند، وظیفه خود می‌داند که به کمک مردم یمن نیز برود ودر این زمینه هر کاری که بتواند انجام می‌دهد و در هر سطحی که ضرورت داشته باشد به یمن کمک خواهد کرد».

همزمانی مذاکره با کاهش درگیری نظامی

سفر هیات حوثی‌ها به عربستان سعودی همزمان با توقف درگیری‌های نظامی در نواحی مرزی یمن با عربستان سعودی، که یکی از خونین‌ترین جبهه‌های نبرد است، و توقف حملات هوایی ائتلاف کشورهای عربی به شهر صنعا اتفاق می‌افتد.

شبکه خبری المسیره وابسته به حوثی‌ها به انتشار خبرهای مربوط به حملات علیه نیروهایی که آن را «نیروهای تجاوزگر آمریکایی-سعودی» می‌نامد، در داخل یمن ادامه می‌دهد ولی از روز اول مارس هیچ عملیاتی را در نواحی مرزی گزارش نداده‌ است.

یک دیپلمات در منطقه که حوادث یمن را دنبال می‌کند به خبرگزاری رویترز گفت: «می‌دانم که طی چندین روز گذشته هیچ نبرد یا اقدام خصمانه‌ای در نواحی مرزی با عربستان سعودی روی نداده‌ است».

در فاصله روزهای چهارم تا ۲۶ فوریه شبکه خبری المسیره هر روز از عملیات نظامی حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن، علیه مواضعی در نوار مرزی با عربستان سعودی از جمله شلیک خمپاره، کمین‌گذاری و عملیات نفوذی گزارش می‌داد.

به گفته ساکنان شهر صنعا، پایتخت یمن، آخرین مورد از حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به این شهر حدود یک هفته پیش اتفاق افتاد.

ریاست هیأت اعزامی حوثی‌ها به عربستان سعودی با محمد عبدالسلام، سخنگوی اصلی و مشاور ارشد عبدالمالک الحوثی رهبر این گروه است.

محمد عبدالسلام ریاست هیات نمایندگی حوثی‌ها در گفت‌وگوهای عمان را نیز برعهده داشت که راه را برای مذاکرات سال گذشته با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در شهر ژنو هموار کرد.

XS
SM
MD
LG