لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

وزیر ارتباطات: تعداد کاربران اینترنت در ایران ۹ میلیون نفر است


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

درحالی‌که پیش از این مرکز ملی توسعه مدیریت اینترنت، از وجود بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران خبر داده بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت را ۹ میلیون نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود واعظی روز یکشنبه ۲۴ خرداد، همچنین گفت که تعداد کاربران اینترنت پیش از دولت حسن روحانی سه میلیون نفر بوده‌است.

آقای واعظی اشاره‌ای به سرعت اینترنت ارائه شده به این کاربران و فناوری اتصال آنان به اینترنت مانند «ای‌دی‌اس‌ال» یا شماره‌گیری (دایل‌آپ) نکرده‌است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درعین حال تصریح کرد: «پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها ۲۰۰ هزار نفر امکان استفاده از خدمات اینترنتی تلفن همراه را داشتند، اما امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر از این خدمات بهره می‌برند.»

گفته‌های آقای واعظی درحالی بیان می‌شود که محمود خسروی، معاون او روز یکشنبه دوم شهریور ۹۳، از وجود ۴۲ میلیون کاربر اینترنت در ایران خبر داده بود.

در همین حال مرکز ملی توسعه مدیریت اینترنت درآخرین آمار خود، کاربران اینترنت در سه‌ماهه اول سال ۹۳ را ۴۰ میلیون و ۴۶ هزار نفر و تعداد مشترکان را ۲۳ میلیون و ۵۶۷ هزار مشترک اعلام کرده‌است.

به گفته این مرکز، هم‌اکنون ضریب نفوذ فناوری «ای‌دی‌اس‌ال» در ایران ۱۷ درصد برآورد می‌شود و این فناوری ۵ میلیون و ۲۶۸ هزار مشترک نیز دارد.

براساس این گزارش پس از فناوری «ای‌دی‌اس‌ال»، اینترنت موبایل با ضریب نفوذ حدود ۱۵ درصد، بیشترین میزان اتصالات به اینترنت را در ایران در اختیار دارد و هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۶۹ هزار ایرانی با کمک تلفن همراه به اینترنت وصل می‌شوند.

براساس این آمار همچنان بیش از ۹ درصد کاربران اینترنت در ایران با اینترنت «دایل‌آپ» و با سرعتی حدود ۶۴ کیلوبیت در ثانیه به شبکه جهانی متصل می‌شوند و تعداد کاربران این فناوری نیز ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار برآورد می‌شوند.

آقای واعظی در ادامه سخنان خود گفت که نسل سوم تلفن همراه در سال گذشته به۲۲۰ شهر ایران وصل شده و امسال نیز «انتقال» نسل چهارم تلفن همراه در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: «پهنای باند اینترنت که در ابتدای کار دولت برابر با ۷۰۰ مگابایت بر ثانیه بود به دو هزار ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه رسیده‌است.»

آقای واعظی پیش از این بارها وعده داده که سرعت و پهنای باند اینترنت افزایش پیدا خواهد کرد که این امر واکنش برخی از نمایندگان مجلس و روحانیون محافظه‌کار را به دنبال داشته‌است.

نمایندگان مجلس ایران روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین، از توضیحات آقای واعظی در مورد «دلایل توسعه پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» قانع نشدند و به وی «کارت زرد» دادند.

پیش از آن نیز ۱۰ نماینده در جلسه ۱۵ تیر ماه ۹۳ مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پهنای باند و رفع فیلترینگ» را موضوعات فرعی خوانده و خواستار عدم پرداختن به این موضوعات شده بودند.

XS
SM
MD
LG