لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

پیگیری استرداد فرمانده جیش‌النصر از پاکستان به ایران


عبدالستار ریگی، فرمانده جیش‌النصر
عبدالستار ریگی، فرمانده جیش‌النصر

چهار ماه پس از انتشار گزارش‌های متناقض درباره دستگیری عبدالستار ریگی، از بستگان عبدالمالک ریگی و فرمانده گروه جیش‌النصر، معاون استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید، استرداد او به ایران از طریق «کمیته ویژه» در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد که «عبدالستار ریگی را تحویل می‌گیریم.»

به گفته علی‌اصغر میرشکاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان، مقامات پاکستان «تأئید» کرده‌اند که او در این کشور زندانی است.

آقای میرشکاری روز یکشنبه ۱۴ تیر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس همچنین استرداد به گفته او «مجرمین و تروریست‌ها» را از جمله توافق‌های انجام‌شده بین ایران و پاکستان در هجدهمین اجلاس مشترک مرزی دو کشور در اردیبهشت‌ماه ذکر کرد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران، ۱۱ اسفند ۹۳ گفته بود که «بر اساس اطلاعات دریافتی از مقامات پاکستانی» عبدالستار ریگی در منطقه بلوچستانِ پاکستان دستگیر شده‌است.

دو روز پیش از آن خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی پاکستان هویت فرد دستگیر شده را سلام ریگی، پسر عموی عبدالمالک ریگی، ذکر کرده بود.

پس از انتشار این گزارش‌ها، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که عبدالستار ریگی در لحظه دستگیری برای پنهان کردن هویت خود، کارت شناسایی سلام ریگی، پسر عموی خود را تحویل مأموران امنیتی پاکستان داده‌است.

با این حال تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، ۱۴ اسفند ۹۳ گفته بود که خبرهای مربوط به دستگیری عبدالستار ریگی «قابل تأئید نیست.»

پس از این سخنان اما معاون امنیتی وزیر کشور ایران روز ۱۷ اسفند ۹۳ گفت که «ما مطمئنیم ستار ریگی دستگیر شده‌است.»

عبدالرئوف ریگی پس از مرگ برادرش و با همراهی دیگر اعضای گروه جندالله، گروه جدیدی به نام جیش‌العدل را تأسیس کرد، اما مدتی از این گروه جدا شد و گروه تازه دیگری به نام جیش‌النصر را تأسیس کرد.

پس از ترور عبدالرئوف ریگی، عبدالستار ریگی به عنوان فرمانده جدید جیش‌النصر به جای برادر بزرگترش، فعالیت خود را از چندی قبل آغاز کرده بود.

عبدالمالک ریگی پس از بازداشت به دست نیروهای امنیتی ایران در اسفند ۸۸، در ۳۰ خرداد ۸۹ اعدام شد.

XS
SM
MD
LG