لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

مجلس کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ را تصویب کرد


مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ را تصویب کرد.

به گزارش روز یکشنبه (۲۲ فروردین) خبرگزاری‌های ایران، لایحه بودجه سال جاری با ۱۳۵ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و شش رای ممتنع به تصویب رسید.

شمار آرای اخذشده برای تصویب این لایحه نیز ۲۰۰ رای اعلام شده‌است.

بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری شمسی، ۹۵۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته، بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته‌است.

کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ باید قبل از شروع سال نو تصویب می‌شد، اما از آن رو که دولت بودجه سال ۹۵ را به طور کامل به مجلس ارائه نکرده بود به تأخیر افتاد.

مجلس شورای اسلامی پیش از این، بودجه دو دوازدهمی را برای دو ماه اول سال جاری تصویب کرده بود.

بودجه‌های چند دوازدهمی به طور معمول در شرایط اضطراری از جمله زمانی که دولت‌ها، مطمئن به کسب درآمدهای انتظاری در موعد مقرر نیستند تصویب می‌شوند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس دلیل تأخیر در ارائه این لایحه را مشخص نبودن تکلیف اجرای توافق هسته‌ای و منابع بودجه از جمله درآمدهای نفتی که مورد تحریم بودند اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده که این کمیسیون در لایحه پیشنهادی دولت تغییراتی داده‌است.

از جمله این تغییرات، اضافه شدن ۲۵ هزار میلیارد تومان به سقف منابع دولت و ۵ هزار میلیارد تومان به بودجه دفاعی کشور اعلام شده‌است.

موافقان کلیات لایحه بودجه، شفافیت، توجه به تولید ملی، ایجاد اشتغال و مسکن را از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه دانستند.

در مقابل مخالفان به هماهنگ نبودن لایحه پیشنهادی با «اقتصاد مقاومتی» اشاره کردند.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این با آنکه سه چهارم بودجه امسال را تکرار لایحه سال گذشته اعلام کرده بود، اما آن را نسبت به قبل دارای اشکالات کمتری دانسته بود.

جزئیات بودجه سال ۱۳۹۵ نیز باید تا پیش از پایان اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب مجلس برسد.

XS
SM
MD
LG