لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

در ایران روزانه «معادل تولید سه فاز پارس جنوبی» گاز همراه به‌هدر می‌رود


مشتاق‌علی گوهری، از مقامات مسئول در شرکت ملی نفت ایران، خبر داد که روزانه معادل تولید سه فاز پارس جنوبی، گاز در میادین نفتی ایران سوخته و به هدر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی روز سه‌شنبه ششم خرداد گفت که روزانه بیش از ۷۵ میلیون مترمکعب گاز همراه، در میادین نفتی ایران می‌سوزد.

این مقام مسئول افزود: «برای جمع‌آوری این میزان گاز که معادل تولید سه فاز پارس جنوبی بوده به حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.»

وی هم‌چنین خبر داد که برای احداث ۱۰ مجتمع گاز و گاز مایع و جمع‌آوری گازهای همراه، سرمایه‌گذاری‌هایی شده‌است.

اظهارات مشتاق‌علی گوهری در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری فارس روز ۲۹ اردیبهشت ماه از سوزانده شدن روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه (برابر با تولید یک فاز پارس جنوبی) در مشعل‌ها خبر داده‌بود.

گاز همراه گازی است که به همراه نفت از میادین نفتی استخراج می‌شود و ایران گاز همراه را بخاطر فقدان فناوری مهار و استفاده از آن، در مشعل‌ها می‌سوزاند که علاوه بر زیان اقتصادی، آلودگی هوا را در پی دارد.

از طرفی بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز ۲۵ فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که سالانه ۹ میلیارد متر مکعب (تقریبا معادل تولید روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب) در خود شبکه گاز «گم می‌شود». به گفته وی، با اصلاح سیستم اندازه‌گیری می‌توان این میزان را کمتر کرد.

بیژن نامدار زنگنه در همان روز گفته‌بود که با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره‌برداری برسد، در مصرف بخش خانگی و در سال‌های آتی به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

در حالی که وزیر صنعت ایران پیشنهاد تامین گاز اروپا توسط ایران را مطرح کرده‌است، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که ایران توان صدور گاز به اروپا را ندارد و هم‌اینک حتی برای مصرف داخلی نیازمند واردات گاز از خارج است.
XS
SM
MD
LG