لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

میزان آمادگی مردم ایران در برابر بلایای طبیعی «هشت درصد» است


زمین‌لرزه بم
زمین‌لرزه بم

سرپرست دفتر مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت میزان آمادگی مردم ایران در برابر بلایای طبیعی را بطور متوسط هشت درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا علی اردلان روز شنبه ۳ آبان گفت که در چهار دهه اخیر، بطور متوسط سالانه سه هزار ایرانی براثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم تحت تاثیر این بلایا بوده‌اند.

آقای اردلان ۲۷ تیر ۱۳۹۱ نیز گفته بود که در یک پژوهش، سطح آمادگی خانواده‌های ایرانی در برابر مخاطرات طبیعی ۱۰ درصد اعلام شده‌است.

علی اردلان توضیح بیشتری در مورد این درصدها نداد.

در سال‌های گذشته هشدارهای زیادی درباره آماده نبودن نهادهای امدادرسان و مردم برای مقابله با سوانح طبیعی و همچنین استاندارد نبودن ساختمان‌های ایران و حتی مراکز امدادرسانی و بیمارستان‌ها مطرح شده‌است.

عباس حسنی، معاون پیشین وزارت بهداشت، در سال ۸۹ گفته بود که ۸۸ درصد بیمارستان‌های ایران در برابر خطر زمین‌لرزه آسیب‌پذیرند.

در همین راستا آقای اردلان ۲۲ مهر گفته بود که از سال‌های گذشته بحث مقاوم‌سازی و کاهش خطر بلایا در فرم ارزشیابی بیمارستان‌ها گنجانده شده و ۲۲۴ بیمارستان کشور ملزم به رعایت آن شده‌اند.

روز ۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلای طبیعی در جهان است که در ایران هم این روز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نام‌گذاری شده‌است.

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ۲۰ مهر گفته بود که در دنیا حدود ۴۶ تا ۴۷ حادثه طبیعی اتفاق می‌افتد که ایران در معرض نزدیک به ۳۵ نوع از این حوادث قرار دارد.

بهرام عکاشه از استادان برجسته زلزله‌شناسی ایران نیز ۲۳ مهر گفته بود که ایران ششمین کشور زلزله‌خیز جهان شناخته شده و در بین حوادث طبیعی، زمین‌لرزه بیشترین تهدید برای کشور است.

به گفته آقای عکاشه بر پایه آمار سازمان تحقیقات مسکن، ۸۳ درصد شهرهای ایران در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیرند.

سرپرست دفتر مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت همچنین گفت که این وزارتخانه طرح ارتقای آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا را در ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت در دست اجرا دارد.

وی اضافه کرد: «امسال یکصد هزار خانوار، گروه هدف این طرح هستند و تاکنون حدود ۴۵ هزار خانوار در این برنامه تحت آموزش قرار گرفته‌اند.»

آقای اردلان ۲۳ مهر نیز با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت با تاکید بر توجه به سالمندان در طرح ارتقای آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا گفته بود که براساس مطالعات انجام شده درباره زلزله بم نسبت مرگ در افراد سالمند ۴٫۵ برابر افراد جوان بوده‌است.

سرپرست دفتر مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت، بیشترین مخاطرات «انسان‌ساخت» در ایران را مربوط به حوادث ترافیکی اعلام کرد.

موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا، ۱۵ مهر گفته بود که در سال گذشته ۱۸ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG