لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

مذاکره ایران با شرکت پتروشیمی آمریکایی


سایت رسمی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گزارش داده است که دور تازه مذاکرات ایران و شرکت «یو.او.پی» به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های صاحب دانش و فناوری آمریکا «به منظور سرمایه‌گذاری و تأمین فناوری‌های نوین در صنعت پتروشیمی» آغاز شده است.

بر اساس این گزارش که دوشنبه ۳ آبان ماه منتشر شده است، در حاشیه برگزاری نمایشگاه پلیمر و پلاستیک «ک» آلمان، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی ایران با مقامات و مسئولان سه شرکت توتال، ایرلکوئید فرانسه و یو.او.پی (UOP) آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

اخیراً مرضیه شاهدایی، مدیر شرکت ملی پتروشیمی ایران، به همراه هیئتی راهی آلمان شد. در این سفر، خانم شاهدایی اعلام کرد که صنعت پتروشیمی ایران ظرفیت جذب ۷۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را دارد.

طی سال جاری خورشیدی شرکت شل و توتال روی هم‌رفته بر سر ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران توافق کرده‌اند.

شرکت شل قرار است در پتروشیمی ابن سینای همدان به میزان ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.

روز شنبه عادل‌نژاد سلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس، نیز اعلام کرد که با شرکت توتال بر سر سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به تفاهم رسیده‌اند و قرار است قرارداد نهایی تا پایان سال جاری خورشیدی امضا شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی گفت که شرکت تحت مدیریتش تا پایان سال جاری دو قرارداد را با شرکت‌های خارجی نهایی خواهد کرد؛ وی اشاره‌ای به نام شرکت دوم نکرد.

بنا به آمار رسمی ایران، هم‌اکنون ظرفیت اسمی تولید فرآورده‌های پتروشیمی ایران کمی بیش از ۶۰ میلیون تن در سال است.

خانم شاهدایی می‌گوید که این رقم تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳۰ میلیون تن و تا سال ۱۴۰۴ به ۱۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

ایران می‌خواهد تا پنج سال آینده صادرات فرآورده‌های پتروشیمی خود را نیز به ۶۵ میلیون تن برساند.

بنا به آمار گمرکی، صادرات پتروشیمی ایران در نیمه اول سال جاری از لحاظ حجمی رشدی ۵۳ درصدی داشته و به ۱۸ میلیون و ۷۱۹ هزار تن رسیده است.

انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران می‌گوید که در طول ۱۰ ماهه نخست ورود به دوره پسابرجام تاکنون شرکت‌هایی همچون لینده، زیمنس، بسف، تیسن کروپ آلمان، سارکوبه اسپانیا، توتال، ایرلکوئید فرانسه، هالدو تاپسو دانمارک، یو.او.پی آمریکا، بازل، شل انگلیس و چند شرکت ژاپنی از جمله سوجیتس و ماروبنی از مهمترین شرکت‌های فعال بین‌المللی به منظور انجام گفت‌وگو و از سرگیری فعالیت‌ها در صنایع پتروشیمی ایران بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG