لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

سعید مرتضوی: آرزویم رییس‌جمهور شدن ابراهیم رئیسی است


نام مرتضوی با توقیف گسترده مطبوعات، بازداشت روزنامه‌نگاران و کشته شدن شماری از معترضان انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ پیوند خورده است.
نام مرتضوی با توقیف گسترده مطبوعات، بازداشت روزنامه‌نگاران و کشته شدن شماری از معترضان انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ پیوند خورده است.

ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه در شهر یزد سخنرانی داشت که حضور سعید مرتضوی، رییس سابق سازمان تأمین اجتماعی و قاضی تعلیقی پرونده کهریزک، در این سخنرانی با واکنش‌های مختلفی از جمله برائت ستاد رئیسی از مرتضوی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، برخی کانال‌های فعال در فضای مجازی استان یزد مدعی شدند که سعید مرتضوی در حاشیه این سخنرانی به خبرنگاران گفته است که از رئیسی حمایت می‌کند.

سایت خبری انتخاب نیز گزارش داده که سعید مرتضوی در این برنامه گفته است «آرزویم رییس‌جمهور شدن رئیسی است».

این اظهارات اما واکنش روابط عمومی ستاد تبلیغاتی ابراهیم رئیسی را به دنبال داشت که اعلام کرد «سفرهای رئیسی ارتباطی با افراد خاص ندارد».

ابراهیم رئیسی سمت تولیت آستان قدس رضوی، یکی از نهادهای مالی بزرگ زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، را برعهده دارد و از او به عنوان مهم‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود.

آقای رئیسی پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت که این کمیته حکم اعدام صدها تن از مخالفان جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

نام سعید مرتضوی هم با توقیف گسترده مطبوعات در ایران و بازداشت روزنامه‌نگاران پیوند خورده است. وی برای سال‌ها قاضی دادگاه مطبوعات در ایران بود. اما در نهایت آن‌چه موجب تعلیق او از سمت‌های قضایی شد، رخدادهای بازداشتگاه کهریزک پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود که به مرگ چند تن از بازداشت‌شدگان منجر شد.

آقای مرتضوی که آن زمان دادستان تهران بود متهم به نقش داشتن در این رخدادهاست.

اما از دیگر اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌توان به اعلام زمان مناظره‌های نامزدهای این انتخابات اشاره کرد.

اولین مناظره میان کاندیداهای ریاست جمهوری ایران، روز جمعه هشتم اردیبهشت برگزار خواهد شد. این مناظره‌ها به مدت سه ساعت و با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری انجام می‌شود و به صورت مستقیم از شبکه یک و شبکه خبر صداوسیمای ایران پخش خواهد شد.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی طبا و مصطفی میرسلیم شش کاندیدایی هستند که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی روز سه‌شنبه هنگام ورود به سازمان صداوسیما برای ضبط برنامه تلویزیونی، دربارهٔ برنامه عملی خود در خصوص رونق تولید، خروج از رکود و حل بیکاری گفت: «یک برنامه مدون دارم که آن را منتشر می‌کنم».

وی همچنین خبر داد که «من یک برنامه صد روزه هم خواهم داشت که اعلام می‌کنم».

اظهارات محمدجواد لاریجانی در مورد تجربه کار اجرایی رئیسی

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم که روز چهارشنبه منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که «برخی منتقدان آقای رئیسی در جناح مقابل می‌گویند که او سابقه اجرایی زیادی ندارد تا بتواند بار اجرایی سنگین ریاست‌جمهوری را به دوش بکشد»، گفت: «تجربه کار اجرایی وی کمتر از آقای روحانی نیست چرا که آقای دکتر روحانی هم تجربه کار اجرایی مستقیم را نداشت».

مقایسه تجربه کار اجرایی ابراهیم رئیسی با حسن روحانی از سوی آقای لاریجانی در حالی صورت می‌گیرد که عملکرد اجرایی حسن روحانی، به‌ویژه در زمینه اقتصادی، انتقادات بسیاری را در میان دولتمردان جمهوری اسلامی برانگیخته و حتی علی خامنه‌ای درباره عملکرد او گفته است که «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».

محمدجواد لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود از سابقه مدیریتی ابراهیم رئیسی در حوزه قضائی یاد کرد اما افزود که «طبیعتاً حوزه مسائل سیاسی بسیار وسیع‌تر از مسائل قضا و حوزه مدیریت نظارتی است»؛ آقای لاریجانی بدین‌خاطر از ابراهیم رئیسی خواست تا «نیروهای مختلف کاری را به کار بگیرد».

آقای لاریجانی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما آقایان رئیسی و قالیباف تا چه اندازه در این انتخابات شانس پیروزی دارند؟»، گفت: «اینها شانس و توفیق خوبی دارند ولی باید موضوع را جدی بگیرند و نیروهای جوان، با استعداد و تحصیل کرده را پایه قرار دهند».

واکنش‌ها به «توهین» مشاور روحانی

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، روز سه‌شنبه در مورد شیوه به چالش کشیدن نامزدهای انتخاباتی از سوی مجریان صداوسیما گفت: «اگر ما اجازه نداده‌ایم در چهار سال، در چهل سال، مجری‌هایی تربیت بشوند که تک‌تک کاندیداها از آنها مثل سگ بترسند، اجازه نداده‌ایم چنین مجری‌هایی تربیت بشوند (نگفتم سگ کی باشه که). بترسند و بدانند که اگر حرف بی‌ربط بزنند آن مجری قبلاً نشان داده که با افراد چه‌کار می‌کند. اگر اینها را تربیت نکردیم بعد آن آقای کاندیدا، نه اینکه برای آن مجری احترام قائل نیست، او دارد سازمان صداوسیما را دور می‌زند، او دارد ستاد انتخابات کشور را دور می‌زند».

این سخنان آقای آشنا واکنش‌های متعددی را در پی داشت و از جمله حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: «آقای آشنا پروژه‌ای را کلید زده که بوی به هم زدن بازی در انتخابات از آن به مشام می‌رسد».

نماینده شاهین‌شهر گفت: «این آقایان می‌خواهند از الان شرایطی را به وجود آورند که اگر در انتخابات رأی نیاوردند، کشور را به هم بریزند و دستگاه مسئول باید مراقبت لازم را نسبت به این موضوع داشته باشد».

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، نیز روز چهارشنبه در واکنش به جمله یادشده از آقای آشنا گفت که حضور حسام‌الدین آشنا در دولت مخالف اصل ۱۴۱ قانون اساسی است.

در همین حال، مصطفی هاشمی‌طبا، از نامزدهای انتخاباتی، سخن حسام‌الدین آشنا را «حرف اضافه» دانست که «ارزش پاسخ هم ندارد».

XS
SM
MD
LG