لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۵

وزارت خارجه ایران اظهارات سخنگوی ائتلاف عربی را «سخیف» خواند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف عربی در یمن به رهبری عربستان سعودی، علیه جمهوری اسلامی را «سخیف» خواند و در مقابل اعلام کرد که ریشه تروریسم در منطقه «اندیشه‌های افراطی رشدیافته» در عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز سه‌شنبه، ۸ فروردین، «خطر واقعی» در منطقه را «تروریسم تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن» دانست که به گفته او «تحت پوشش مبارزه با تروریسم، فجیع‌ترین جنایت‌ها در منطقه را به نام خود ثبت کرده‌اند».

وی اعلام کرد که ایران برای «ایجاد همگرایی و حرکت جمعی در جهت ایجاد ثبات در منطقه» تلاش‌های «همه‌جانبه‌ای» داشته اما «بی‌تدبیری‌های مکرر» عربستان سعودی «در تکیه بر دولت آمریکا» عامل «برهم‌زننده ثبات منطقه» شده است.

آقای قاسمی در پایان سخنان خود این‌گونه اظهارنظر کرد که «ریشه تروریسم در منطقه اندیشه‌های افراطی رشدیافته در عربستان سعودی است که امروز به شکل گروه‌های مختلف تروریستی ـ تکفیری بلای جان مردم منطقه و جهان شده است.».

سخنگوی ائتلاف عربی اخیراً اعلام کرده که مقامات دولت آمریکا وعده داده‌اند همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با ریاض را علیه ایران و جنبش انصارالله در یمن تقویت خواهند کرد.

احمد العسیری اعلام کرده که کشورش در حال مقابله با «رفتارهای بد ایران» در منطقه است.

مناسبات ایران با تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی، پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول فروردین به نقل از منابع غربی و منطقه‌ای گزارش داده است که ایران حمایت از شورشیان حوثی یمن را در جنگ داخلی این کشور افزایش داده و اقدام به ارسال سلاح‌های پیشرفته و اعزام مستشاران نظامی کرده است.

در ماه مارس ۲۰۱۵ ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی به طرفداری از عبدربه منصور هادی وارد جنگ در یمن شدند تا مانع پیشروی شبه نظامیان شیعه حوثی شوند.

سازمان ملل متحد در گزارشی هفته گذشته اعلام کرد، جنگ داخلی در یمن باعث شده است ۶۰ درصد یمنی‌ها یعنی حدود ۱۶ میلیون نفر به دلیل نیاز به مواد غذایی در وضعیت «بحرانی و اضطراری» قرار گیرند.

عربستان سعودی در زمستان ۹۴ و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

مقام‌های ایرانی به تازگی گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام داده‌اند؛ گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرف‌ها، صورت گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور، به عمان و کویت را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته است.

XS
SM
MD
LG