لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

وزارت خارجه ایران «کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی» در سوریه را محکوم کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

در حالی که کاخ سفید می‌گوید «اطمینان» دارد بشار اسد مقصر «حمله شیمیایی» جدید در سوریه است، وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه از آنچه «بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی» گروه‌های مخالف دولت سوریه خواند ابراز نگرانی کرد.

یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد بر اثر حمله احتمالاً شیمیایی در استان ادلب بین ۷۰ تا صد غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند.

مخالفان دولت بشار اسد، ارتش سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما ارتش سوریه هرگونه دخالت در حمله شیمیایی را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در واکنش به خبرهای مرتبط با این حمله، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۶ فروردین گفت: «هر نوع کاربرد سلاح شیمیایی را بدون توجه به عاملین و قربانیان آن، به شدت محکوم می‌کنیم».

بهرام قاسمی همچنین افزود: «این فاجعه دردناک، اولین مورد به کارگیری سلاح شیمیایی در بحران سوریه نبوده و تعامل با آن بر اساس معیارهای چندگانه، تبلیغات جهت‌دار و مبتنی بر قضاوت‌های زودهنگام و استفاده ابزاری برای اتهام‌زنی و تثبیت مواضع و خواسته‌های سیاسی برخی از بازیگران را مانع برخورد ریشه‌ای با این گونه فجایع می‌دانیم».

این واکنش وزارت خارجه ایران یک روز پس از آن بیان می‌شود که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت روسیه و ایران در ارتباط با جلوگیری از حملات شیمیایی در سوریه «مسئولیت اخلاقی بزرگی» به‌دوش می‌کشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه اظهار داشت: «با توجه به سابقه نقل‌وانتقال، ذخیره و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده است علی‌رغم خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه با همکاری کامل این دولت و زیر نظر نماینده مشترک OPCW و UN، بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی گروه‌های مسلح تروریستی به عنوان یک خلل اساسی در روند خلع سلاح شیمیایی سوریه وجود داشته و جمهوری اسلامی ایران بارها بر نگرانی خود از این امر و تبعات آن تأکید نموده است».

بهرام قاسمی سپس این‌گونه اظهارنظر کرد که «یکی از اهداف این رویداد، اختلال در روند سیاسی و برهم زدن آتش‌بس ایجاد و تحکیم شده در روند آستانه می‌باشد».

منظور او از «روند آستانه»، مذاکرات صلح بین حکومت سوریه و بخشی از مخالفان است که با تلاش مسکو، تهران و آنکارا در شهر آستانه قزاقستان جریان دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه واکنش خود گفت: «ایران ضمن تأکید بر ضرورت تداوم تلاش‌ها در جهت حل سیاسی بحران سوریه، تأخیر در تفکیک گروه‌های تروریستی از معارضه سیاسی و مقابله جهانی با تروریسم را از عوامل اصلی ادامه بحران سوریه و تکرار فجایع این گونه دانسته و توجه و اهتمام نسبت به آن را ضروری می‌داند».

او در پایان افزود: «ایران به عنوان بزرگترین قربانی به‌کارگیری سلاح شیمیایی، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های قربانیان مظلوم فاجعه خان شیخون در ادلب سوریه، آمادگی کشورمان را جهت پذیرش و مداوای مجروحان آن اعلام می‌دارد».

ایران و روسیه از حامیان اصلی دولت بشار اسد در جنگ شش‌ساله داخلی سوریه هستند و از تمامی گروه‌های شورشی مخالف دولت او با عنوان «گروه‌های تروریستی» یاد می‌کنند.

مسکو روز چهارشنبه گفت که مرگ غیرنظامیان در استان ادلب پس از آن رخ داد که هواپیماهای سوری انبارهای «مواد سمی» شورشیان را هدف بمباران قرار دادند.

فرمانده «ارتش ادلب آزاد»، یکی از گروه‌های مخالف حکومت سوریه، بیانیه روسیه مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتن یک زرادخانه شیمیایی شورشیان در شهرک «خان شیخون» استان ادلب را تکذیب کرده و آن را «دروغ» خوانده است.

XS
SM
MD
LG