لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

مخالفت دوباره وزارت کشور با گشت‌های انصار حزب‌الله


گشت‌های انصار حزب‌الله
گشت‌های انصار حزب‌الله

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز دوشنبه ۲۴ شهریور بار دیگر بر مخالفت این وزارتخانه با گشت‌های سیار «امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب الله، تأکید کرد.

با وجود مخالفت وزارت کشور، دبیرکل انصار حزب الله گفت که «گشت‌های ارشادی» این گروه از هفته آینده «به صورت تمام‌عیار» و با حضور ۳ هزار زن و هزار مرد که از طریق پرکردن فرم جذب شده و توسط ائمه جماعات مساجد و روحانیون آموزش دیده‌اند، آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آریا، عبدالمجید محشتم، روز یک‌شنبه ۲۳ شهریور با اشاره به اینکه این افراد کارت شناسایی ندارند، افزود: «کارت و این‌جور چیزها برای کارهای حکومتی است.»

انصار حزب‌الله هم‌چنین از معرفی سه هزار و ۶۷۲ نفر به قوه قضائیه در سال ۹۲ و تشکیل پرونده برای این افراد به دلیل آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود، خبر داده‌است.

اعلام آغاز به کار «تمام‌عیار گشت‌های ارشادی» انصار حزب الله، در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، چهارم شهریور گفته بود که گشت‌های موتورسوار انصار حزب‌الله نیاز به مجوز قانونی دارند و در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

دبیر کل انصار حزب‌الله اما گفت که این گروه با وزیر کشور مکاتبه و تلاش کرده «دغدغه» وی را برطرف کند.

با این وجود، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، بار دیگر تاکید کرد که با تجمع‌های «غیر قانونی امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب الله حتی اگر در حد تذکر زبانی هم باشد، برخورد خواهد شد.

وی در گفت‌وگویی با روزنامه دولتی ایران که دوشنبه ۲۴ شهریور منتشر شده تصریح کرد: «اگر تجمع غیر قانونی انجام بگیرد، حتماً جمع می‌کنیم و اگر احیاناً موردی اقدام شود، از نیروی انتظامی خواهیم خواست که به وظیفه‌اش عمل کند.»

آقای امیری همچنین خبر داد که در سال ۹۲ و در قالب «گشت‌های ارشاد» نیروی انتظامی به ۵۹۳ هزار و ۵۹۰ نفر به دلیل «بدحجابی» تذکر داده شده و سه هزار و ۶۷۲ نفر به قوه قضائیه معرفی شده‌اند.

وی اضافه کرد: «باید دید چه خسارتی وارد کرده و تأثیرگذاری‌اش چه میزان است؟ روشن است که باید به تبعات ناشی از این برخوردها و به عبارت دقیق‌تر پرونده‌دار کردن یک سری جوان، آثار و عواقب اجتماعی و روانی آن توجه کرد.»

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت که فکر نمی‌کند «گشت ارشاد» با روال سابق به خیابان‌ها بازگردد.

آقای امیری تصریح کرد: «بنده صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری که فرهنگ با ون و پاسبان درست نمی‌شود را پالسی می‌دانم که گشت ارشاد با سبک و سیاق قبلی برنگردد. البته برداشت خودم این است.»

علاوه بر مسئولان وزارت کشور، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به اقدامات انصار حزب الله واکنش نشان داده است.

وی شنبه ۲۲ شهریور گفته بود: «رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می‌بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است.»

دبیر کل انصار حزب الله در پاسخ به این سخنان آقای لاریجانی گفت که وی چون دید سیاسی دارد بحث تندرو و کندرو را مطرح کرده در حالی که در بحث‌های فرهنگی و اعتقادی این‌گونه نیست.

آقای محتشم اضافه کرد: «جهت اطلاع ایشان بنده که جلودار این جمع هستم سرعتم از لاک‌پشت هم کمتر است.»

علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، نیز روز یک‌شنبه ۲۳ شهریور، گروه انصار حزب الله را متهم کرده بود که «نگران واقعی حجاب مردم نیستند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.»

دبیرکل انصار حزب الله در پاسخ به آقای جوانفکر گفت: «خدمت آقای جوانفکر می‌گویم که شما خیلی بزرگ هستید و حرف هایتان لابد از خودتان بزرگ‌تر است و جایی برای پاسخ باقی نمی‌گذارد.»

انصار حزب‌الله که از گروه‌های تندروی هوادار رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اوایل تابستان امسال اعلام کرد که در راستای «امر به معروف و نهی از منکر» نیروهای خود را در قالب گشت‌های موتورسوار به اماکن عمومی اعزام کرده است.

این اقدام انتقاد مسئولان وزارت کشور و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت، اما این گروه پنجشنبه ۲۰ شهریور از آغاز رسمی و «سازمان‌یافته» فعالیت گروه‌های میدانی «امر به معروف و نهی از منکر» و عملیات «وسیع» به منظور آنچه «منکوب کردن مفسدان» و «حذف حامیان آنها» نامید، خبر داده است.

XS
SM
MD
LG