لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

پس از حمله راکتی از غزه، اسرائیل گذرگاه‌های مرزی را بست


ارتش اسرائیل اعلام کرده‌است که دو گذرگاه مرزی زمینی خود با نوار غزه را در واکنش به حمله راکتی جمعه شب گذشته از غزه به جنوب اسرائیل، موقتاً بسته‌است.

در پی این دستور ارتش اسرائیل، گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «ارز» که برای واردات کامیون‌های حامل مایحتاج اساسی، مصالح ساختمانی و دارو از اسرائیل به غزه استفاده می‌شود، بسته شد.

در همین حال، بنا بر گزارش‌ها، ارتش اسرائیل از حمله هوایی به غزه در واکنش به حمله راکتی، خودداری کرده‌است.

شامگاه جمعه نهم آبان برای نخستین بار از پایان جنگ ۵۱ روزه غزه، راکتی از این باریکه به سوی اسرائیل شلیک شد که در منطقه «اشکول»، در صحرای نگب، فرود آمد.

حمله راکتی که هنوز هیچیک از سازمان‌های مسلح فلسطینی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌است، آسیب جانی یا مالی در پی نداشت اما اسرائیل گفته‌است، این اقدام را تعرض به آتش‌بس برقرار شده می‌داند.

در جنگ اخیر غزه، بیش از چهارهزار فروند راکت از سوی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و چند تشکل مسلح دیگر فلسطینی به سوی شهرهای اسرائیل شلیک شده بود.

اسرائیل در جریان جنگ تابستان، غزه را به خاطر این حملات راکتی هدف بمباران‌های سنگین قرار داد، که ۲۱۴۰ کشته در طرف فلسطینی بر جای نهاد.

شعله‌های جنگ غزه که ۷۳ کشته نیز، اکثراً از میان نظامیان، در طرف اسرائیلی در پی آورد، چهارم شهریور، با آتش‌بسی که با میانجی‌گری مصر بدست آمد، فروکش کرده بود.

در همین حال، مذاکراتی که قرار بود با میزبانی مصر این روزها در قاهره با شرکت هیات‌های نمایندگی اسرائیل و تشکیلات فلسطینی برگزار شود، لغو شده‌است.

مصر ادامه مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را تا موعد نامعلومی به تعویق انداخته‌است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که حملات مرگبار اسلام‌گرایان افراطی به مقرهای نظامیان این کشور در صحرای سینا، در رخدادهای روز جمعه دوم آبان، که ۳۳ نظامی این کشور را کشت و شمار دیگری از آنها را زخمی کرد،

مصر به طور تلویحی حماس را به حمایت از عاملان حملات مرگبار به نظامیان این کشور متهم کرده و ارتش مصر، ایجاد منطقه حائل به عرض یک و نیم تا سه کیلومتر را در منطقه رفح در مرز با غزه را آغاز کرده‌است.

سخنگویان حماس یکشنبه یازدهم آبان گفتند که اقدام اسرائیل در بستن دو گذرگاه مرزی، «برخلاف روح توافق آتش‌بس» است.

درخواست نتانیاهو برای خودداری از تحریکات راستگرایان یهودی در «حرم شریف»

حمله راکتی جمعه شب به اسرائیل در حالی انجام شد که ناآرامی‌های شرق بیت‌المقدس و درگیری میان فلسطینی‌های ساکن این شهر با پلیس اسرائیل، بویژه در اطراف منطقه «حرم شریف» تشدید شده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شنبه شب در گفت‌وگو با یولی ادلشتاین، رئیس کنِسِت، از نمایندگان راستگرای مجلس اسرائیل خواست از اقدامات تحریک‌آمیز در ارتباط با منطقه‌ای که «حرم شریف» در آن قرار دارد، دوری کنند.

نتانیاهو به ادلشتاین گفت، پیامد رفتارهای غیرمسئولانه برخی از نمایندگان کنست می‌تواند برای اسرائیل زیان‌بار باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین یکشنبه یازدهم آبان در نشست دولت خود، گفت «باید برای آرام کردن وضع در بیت‌المقدس تلاش کرده و از اقدامات تحریک‌آمیز دوری نمود».

اما موشه فیگلین، یکی از فعالان افراطی لیکود، حزب تحت رهبری نتانیاهو، یکشنبه یازدهم آبان، وارد محوطه مساجد عمر و الاقصی شد.

اسرائیل جمعه گذشته پس از یک روز که حضور پیروان همه ادیان در «حرم شریف» را ممنوع کرده بود، این محل را برای نیایش مسلمانان، با شرایطی، آزاد کرد.

اسرائیل اعلام کرده بود که ممنوعیت یادشده اقدامی احتیاطی برای جلوگیری از تشدید ناآرامی‌ها در پی سوءقصد به یک فعال راستگرای یهودی بوده‌است.

به گزارش جروزالم پست، پلیس اسرائیل احتمال می‌دهد که ناآرامی‌ها در شرق بیت‌المقدس و در اطراف «حرم شریف» ادامه یابد؛ بیش از سه هزار نیروی پلیس در روزهای گذشته در این محل مستقر شده‌اند.

در این میان، صدها نفر از اسرائیلی‌های راستگرا شنبه شب با گردآمدن در یک مکان عمومی، ضمن دعا برای بهبود حال یهودا گلیک، فعال راستگرایی که چهارشنبه شب از سوی یک مرد فلسطینی در بیت‌المقدس مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و زخمی شد، از دولت خود خواستند که به یهودیان نیز امکان دهد طبق باورهای مذهبی خود، در «هر هبیت» نیایش کنند.

«هر هبیت» از نظر یهودیان، معبد باستانی یهودیان بیت‌المقدس است که بعدها در دوران اسلام، مساجد عمر و الاقصی بروی آن ساخته شد.

در همین حال، شیمون پرز، رئیس جمهوری پیشین اسرائیل، شنبه شب در نوزدهمین سالروز قتل اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، نتانیاهو را فرا خواند که برای خاتمه دادن به بحران مناسبات با فلسطینیان، ابتکار سیاسی ارائه کند.

هزاران اسرائیلی در مراسم تل‌آویو، یاد اسحاق رابین را که چهارم نوامبر ۱۹۹۵ به‌دست یک فعال راستگرای اسرائیلی و مخالف صلح با فلسطینیان کشته شده بود، گرامی داشتند تا از دولت نتانیاهو بخواهند به راه و روش رابین بازگردد.

XS
SM
MD
LG