لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

اذعان رهبران اسرائیل به وجود تبعیض علیه شهروندان اتیوپیایی‌تبار


مراسمی از یهودیان اتیوپی‌تبار در اسرائیل
مراسمی از یهودیان اتیوپی‌تبار در اسرائیل

رهبران اسرائیل به ناتوانی دولت‌های دهه‌های گذشته این کشور در رسیدگی به مهاجران یهودی که از کشور آفریقایی اتیوپی به اسرائیل انتقال یافتند تا شهروندان این کشور شوند، اذعان کرده و وجود تبعیض گسترده در قبال آنان را تأیید کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اعتراف رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل به تبعیض صورت گرفته در قبال مهاجران اتیوپیایی‌تبار روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت در جریان دیدار آنها با صدها نفر از این مهاجران بیان شد.

در مراسمی که یک‌شنبه در بیت‌المقدس برای یادبود صدها نفر از مهاجران فوت شده در راه انتقال به اسرائیل برگزار شد، رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری اسرائیل، گفت دولت جدیدی که برپا شده‌است، وظیفه دارد این تبعیض‌های دامنه‌دار را برطرف کند.

ریبلین از مردم اسرائیل نیز خواست از قائل شدن تبعیض در قبال مهاجران اتیوپیایی‌تبار پرهیز کنند و گفت رفتارهای نژادپرستانه را باید محکوم کرد و تشکیلات دولتی و «مردم باید با محبت و عدالت با این مردم مظلوم رفتار کنند.»

به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در سخنانی در این آیین گفت، شکایاتی که از مهاجران اتیوپیایی‌تبار در مورد تبعیض، ظلم و بی عدالتی در قبال خود تنها بخاطر رنگ پوست و تبارشان می‌شنود، دردآور است و این رفتارها باید عوض شود.

سخنان رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل در جمع اتیوپیایی‌تبارها دو هفته پس از تظاهرات گسترده جوانان این جامعه بیان شده‌است.

نسل جوان مهاجران یهودی اتیوپیایی‌تبار که در اسرائیل بدنیا آمده، در هفته‌های اخیر تظاهرات گسترده‌ای را در شهرهای بیت‌المقدس، تل آویو و حیفا در اعتراض به تبعیض نژادی برگزار کرده‌است.

انگیزه این بار تظاهرات مهاجران اتیوپیایی‌تبار، ضرب و شتم یک سرباز این جامعه بدست نیروهای پلیس اسرائیل بود؛ فرمانده پلیس اسرائیل با وجود اخراج یکی از نیروهای پلیس که این سرباز را کتک زده بود، گفته‌است جوانان تظاهرکننده اتیوپیایی را که دو هفته پیش با نیروهای پلیس در تل‌آویو درگیر شدند، به پای میز محاکمه خواهد آورد.

نتانیاهو دو هفته پیش برای دلجویی از سربازی که از نیروهای پلیس کتک خورد با وی دیدار کرد.

رئوبن ریولین نیز دو هفته پیش گفته بود تبعیض نژادی در قبال اتیوپیایی‌تبارها «دمل چرکینی است که باید به آن رسیدگی شود... و کشور در مورد آنها اشتباهاتی مرتکب شده‌است».

اما با وجود وعده‌های رهبران اسرائیل در مورد تلاش برای رفع تبعیض‌ها، فعالان یهودیان اتیوپیایی‌تبار به رسانه‌های این کشور می‌گویند، وعده‌ها بدون ضمانت بوده و چیزی تغییر نکرده‌است.

فعالان جامعه اتیوپیایی‌تبارها می‌گویند، بزودی در مورد آینده اعتراض‌های خود تصمیم می‌گیرند و فعلاً فرصتی کوتاه به دولت جدید برای رفع تبعیض‌ها می‌دهند.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل می‌گویند رفتارهای ناشی از نژادپرستی در قبال مهاجران اتیوپیایی‌تبار همچنان ادامه دارد.

یک سرباز دیگر اتیوپیایی‌تبار در ارتش اسرائیل یکشنبه ۲۷ اردیبهشت به بخش عبری رادیو اسرائیل گفت با چشمان اشکبار با قطار شهری در بیت‌المقدس حرکت می‌کند زیرا بخاطر رنگ پوستش دشنام می‌شود.

این سرباز که از سوار شدن به قطار بخاطر تعرض‌های نژادپرستانه هراس دارد، گفت نزدیک‌ترین دوست سربازش که او نیز اتیوپیایی‌تبار بود در عملیات نظامی سال گذشته در غزه کشته شد، و به گفته او، هنگامی که ارتش به سرباز نیاز دارد، تنها در آن زمان است که کسی به رنگ و نژاد او و سایر سربازان اتیوپیایی توجه نمی‌کند.

مهاجران یهودی اتیوپیایی در اسرائیل می‌گویند در دهه‌های هشتاد و نود میلادی، چهار هزار نفر از والدین و بستگان سال‌خورده آنها در زمانی که از اتیوپی به سوی سودان برده می‌شدند تا از آنجا به اسرائیل انتقال یابند، بر اثر سختی‌های راه در زمان پیمودن مسیرهای طولانی با پای پیاده، جان دادند.

به گزارش جروزالم پست، رئیس جمهوری اسرائیل در آیین یادبود مهاجران اتیوپیایی‌تبار، کشته شدن دست‌کم چهار هزار نفر از آنها را در بیابان‌های اتیوپی در مسیر انتقال به سودان، پیش از آورده شدن به اسرائیل، تأیید کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، موساد در آن سال‌ها برای انتقال این مهاجران پایگاه‌هایی زیر پوشش‌های دیگر، در بنادر سودان برپا کرده بود و گردانندگان این اردوگاه‌های انتقال مهاجرین، در حالی که عوامل موساد بودند، در سودان با عنوان گردشگران غربی فعالیت می‌کردند.

موساد و آژانس یهود در سال‌های دهه هشتاد و نود در چند موج هزاران نفر از طایفه «فلاشمورا» را به اسرائیل انتقال دادند.

اما سال‌های طولانی پس از انتقال این مهاجران به اسرائیل نیز هنوز تشکیلات مذهبی افراطی یهودی در اسرائیل این مهاجرین را به عنوان یهودی قبول نداشتند.

XS
SM
MD
LG