لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

استعفای محمود عباس از ریاست کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، از ریاست کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین استعفا کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۳۱ مرداد گزارش داد که محمود عباس در این روز، در تلاش برای انتخاب هیئت رئیسه جدید این سازمان به همراه جمعی از اعضا استعفا کرده‌است.

واصل ابو یوسف، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفته‌است که بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی ۱۸ نفره استعفا کرده‌اند و هم‌اکنون خلأ قانونی ایجاد شده‌است. به‌گفته وی از شورای ملی فلسطین خواسته شده‌است که در فاصله یک ماه اعضای جدید، اجلاسی اضطراری تشکیل داده و اعضای جدید کمیته اجرایی را انتخاب کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

شورای ملی فلسطین، در حقیقت پارلمان این تشکیلات به‌شمار می‌آید که ۷۴۰ عضو دارد و طی ۲۰ سال گذشته هرگز جلسه‌ای تشکیل نداده‌است؛ پارلمان فلسطین از سال ۱۹۹۶ فعالیت می‌کند.

ابو یوسف گفته‌است که استعفای اعضای کمیته اجرایی تنها زمانی اجرایی خواهد داشت که پارلمان تشکیل جلسه دهد.

کمیته سازمان آزادی‌بخش فلسطین بالاترین نهاد تصمیم‌گیری فلسطین است که به نیابت از نیمی از فلسطینی‌ها که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند نیز تصمیم می‌گیرد.

در سال ۱۹۹۳ محمود عباس به‌عنوان دبیر کل کمیته اجرایی این سازمان، پیمان اسلو را به نمایندگی از تمامی فلسطینی‌ها با اسرائیل امضا کرد.

ابو یوسف می‌گوید که پیش از استعفاها، کمیته اجرایی، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطین با اسرائیل را به‌عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب کرده‌است.

کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین تمامی جناح‌های این کشور به غیر از «حماس» و «جنبش جهاد اسلامی» را شامل می‌شود.

XS
SM
MD
LG