لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

تشکیل «جبهه متحد اعتدالگرایان» با رویکرد «کمک به دولت»


رویکرد «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» «کمک به دولت» روحانی عنوان شده‌است
رویکرد «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» «کمک به دولت» روحانی عنوان شده‌است

محمد ارشدی، که برخی از رسانه‌ها از او به عنوان رئیس ستادهای مردمی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوی، نام برده‌اند، از تشکیل تشکلی با عنوان «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» با رویکرد «کمک به دولت» خبر داد.

وی گفت که این جبهه، با عضویت برخی از افراد سیاسی با گرایش «اصولگرا، جبهه پایداری و اصلاح‌طلب» تشکیل شده و افزود که «در این جبهه از نظرات شخصی و مشورتی افرادی همچون آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که نقطه عطفی در اعتدال دارد بهره می‌گیریم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد ارشدی روز یک‌شنبه ۲ شهریور با برگزاری مصاحبه مطبوعاتی خود را به عنوان رئیس «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» معرفی کرد و گفت که برخی از اشخاص احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالگرا و «حتی بعضی از اعضای جبهه پایداری» در این جبهه عضویت دارند.

وی وعده داد که لیست نهایی هیات موسس و هیات رئیسه «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» در آینده اعلام خواهد شد و در عین حال گفت که این جبهه هنوز مجوز قانونی برای فعالیت خود دریافت نکرده‌است.

آقای ارشدی با این حال از برنامه گسترده «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» برای انتخابات آینده مجلس خبر داد و افزود: «از کسانی که خط مشی اعتدالی دارند، استفاده می‌کنیم. مطمئن باشید در مجلس آینده مشی اعتدال‌گرایی بالای ۵۰ درصد کرسی‌ها را در اختیار خواهد گرفت».

سخنان آقای ارشدی درباره تشکیل «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» در حالی بیان می‌شود که در قانون احزاب ایران مجوزی برای فعالیت‌هایی با عنوان جبهه پیش‌بینی نشده‌است. «حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی» در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را با عنوان جبهه مشارکت ایران اسلامی آغاز کرد اما در نهایت نام خود را به «حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی» تغییر داد.

آقای ارشدی ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۲ نیز از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی «تدبیر» با نام اصلی «تینا پرس» خبر داده بود.

رئیس «جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی» اصلی‌ترین نکته در این جبهه را تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی خواند و گفت که از کسانی که محکومیت قضایی داشته باشند در این جبهه استفاده نخواهد شد.

آقای ارشدی درباره اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت: «درباره فتنه ۸۸ هم موضع ما مشخص است و تابع مقام معظم رهبری هستیم، چون صحبت‌های ایشان فصل‌الخطاب است.»

وی اضافه کرد: «البته کسانی که از فتنه اعلام برائت کنند یا دادگاه رای به بی‌گناهی‌شان داده باشد و از نیروهای انقلابی باشند، در کنار ما خواهند بود».

به گزارش ایرنا، آقای ارشدی روز شنبه در نخستین نشست خبری جبهه متحد اعتدالگرایان ایران اسلامی این‌گونه توضیح داد که «دولت تدبیر و امید در مسیر رهبری حرکت می‌کند و ما نیز به همین سبب کمک به دولت را واجب می‌دانیم.»

رسانه‌های ایران از حزب اعتدال و توسعه به عنوان حزب نزدیک به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نام می‌برند. برخی از شخصیت‌های نزدیک به حسن روحانی و اعضای دولت از جمله محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده و محمود واعظی از جمله بنیان‌گذاران این حزب هستند.

XS
SM
MD
LG