لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

توافق بر سر تخلیه چهار شهر سوریه «با میانجی‌گری ایران و قطر»


تخلیه ساکنان از شهر شیعه‌نشین کفرایا در استان ادلب سوریه
تخلیه ساکنان از شهر شیعه‌نشین کفرایا در استان ادلب سوریه

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه از توافق بر سر تخلیه ساکنان دو شهر شیعه‌نشین و دو شهر سنی‌نشین تحت محاصره در سوریه با میانجی‌گری ایران و قطر خبر می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه (نهم فروردین) خبرگزاری فرانسه، این چهار شهر بیش از دو سال تحت محاصره‌ای فلج‌کننده قرار داشتند و توافق بر سر تخلیه آنها شامگاه روز سه‌شنبه حاصل شده است.

بر اساس این توافق، تمامی شبه‌نظامیان و خانواده‌های آنها در دو شهر سنی‌نشین مضایا و زبدانی در نزدیکی مرز لبنان در منطقه‌ای که در دست شورشیان مخالف بشار اسد است اجازه خروج از این منطقه را خواهند یافت.

از سوی دیگر، ۱۶ هزار نفر از ساکنان دو شهر شیعه‌نشین فوعه و کفریا در شمال غربی سوریه نیز که در محاصره شورشیان قرار دارند می‌توانند از این مناطق خارج شوند.

آن‌طور که رامی عبدالرحمن، رئیس گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته، این توافق با میانجی‌گری قطر به عنوان حامی شورشیان و ایران به عنوان حامی دولت بشار اسد حاصل شده و شورشیان اسلام‌گرا در استان حلب آن را امضا کرده‌اند.

عبدالرحمن افزوده که عملیات تخلیه این مناطق زودتر از یک هفته دیگر انجام نخواهد شد، اما طرفین برای نشان دادن حسن نیت خود از شب گذشته آتش‌بسی را به اجرا گذاشته‌اند.

در واقع تخلیه این چهار شهر بخشی از توافقی است در سال ۲۰۱۵ که هنوز اجرایی نشده است.

در همین حال به نوشته خبرگزاری رویترز، نیروهای اپوزیسیون سوری می‌گویند که حکومت بشار اسد سعی دارد با امضای این توافقات تخلیه، مخالفان خود را از از شهرهای بزرگ غرب کشور و نزدیک به پایتخت تخلیه کرده و به مناطق دورتر بفرستد.

بیش از ۳۲۰ هزار نفر از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ جان باخته‌اند و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

تلاش‌های متعدد برای برقراری آتش‌بس پایدار در این کشور نیز بارها با شکست مواجه شده است.

اواخر سال میلادی گذشته، ترکیه به عنوان حامی شورشیان و روسیه به عنوان طرفدار دولت اسد، تلاش کردند راه را برای کمک‌رسانی به مردم تحت محاصره هموار کنند، اما درگیری‌ها در بخش‌های مختلف کشور کماکان ادامه یافت.

XS
SM
MD
LG