لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

معترضان در پاراگوئه ساختمان کنگره را به آتش کشیدند


معترضان به نامزدی مجدد «هوراسیو کارتِس» کنگره پاراگوئه را آتش زدند.
معترضان به نامزدی مجدد «هوراسیو کارتِس» کنگره پاراگوئه را آتش زدند.

در حالی که مجلس سنای پاراگوئه لایحه اصلاحات قانون اساسی این کشور را تأیید کرد، مخالفان در اعتراض به این امر، آدینه شب یازدهم فروردین بخش‌هایی از کنگره را آتش زدند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، تظاهرکنندگان خشمگین با هجوم به درون ساختمان کنگره، از جمله دفاتر شماری از سناتورهای حامی تغییر قانون اساسی را به آتش کشیدند.

از مرگ یک معترض و نیز زخمی شدن دست‌کم سی تن در این درگیری‌ها خبر داده شد؛ سه تن از مجروحان ظاهراً نمایندگان کنگره هستند.

مخالفان به بندی در قانون اساسی اصلاح شده اعتراض دارند که به«هوراسیو کارتِس» رئیس جمهوری کنونی امکان می‌دهد بعد از سال ۲۰۱۸ نیز یک دوره دیگر در این مقام بماند.

مخالفان با حمایت رهبری اپوزیسیون پاراگوئه می‌گویند این تغییرات در قانون اساسی به منزله یک «کودتا» است.

هر چند بر اساس گزارش تلویزیون‌های پاراگوئه شعله‌های آتش تا نیمه شب در کنگره خاموش شد و تظاهرکنندگان از محل رانده شدند اما نیروهای ضد شورش در حالت آماده‌باش باقی مانده‌اند.

با وجود این، تظاهرات به سایر شهرهای پاراگوئه نیز سرایت کرده است.

مخالفان با شعار «نه به تکرار دیکتاتوری» تظاهرات را ادامه داده و با نیروهای ضد شورش درگیر شده‌اند.

اشاره مخالفان به دوران ۳۵ ساله حکومت ژنرال آلفردو استروسنر است که در سال ۱۹۵۴ با کودتا به‌روی کار آمده بود.

اما حکومت استروسنر در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید، هر چند که پاراگوئه هنوز از سایه دیکتاتوری طولانی او رهایی نیافته و هنوز نیز به ثبات نرسیده است.

پاراگوئه در سال ۱۹۹۲ قانون اساسی جدیدی را شامل محدویت تنها یک دوره پنج ساله برای ریاست جمهوری تصویب کرد.

هوراسیو کارتس، که تا پیش از ریاست جمهوری‌اش در نیمه تابستان ۲۰۱۳ یک بازرگان ثروتمند و مالک ده‌ها شرکت موفق و صاحب یک تیم فوتبال بود، عضو حزب حاکم «کلرادو» با دیدگاه‌های راست‌گرایانه است.

سناتور رافائل فیلیزولا عضو حزب چپ‌گرای دموکرات ترقی‌خواه دو روز پیش گفته بود مردم پاراگوئه برای دفاع از نظام مردمسالاری باید به خیابان‌ها بیایند تا از تکرار دیکتاتوری جلوگیری کنند.

به گزارش گاردین، یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که تا هشتاد درصد از مردم پاراگوئه با تغییر قانون اساسی که امکان تمدید دوران ریاست جمهوری هوراسیو کارتس را فراهم کند، مخالف هستند.

XS
SM
MD
LG