لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

گفت‌وگوی پوتین با روحانی در مورد تحولات سوریه


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران (راست) و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران (راست) و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

یک روز پس از آن‌که ارتش سوریه اعلام کرد موفق به بازپس‌گیری شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) از گروه حکومت اسلامی (داعش) شده‌است، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود به بحث در مورد جزئیات تحولات سوریه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، این تماس تلفنی به ابتکار ولادیمیر پوتین انجام شده و وی در این تماس با حسن روحانی در مورد تحولات سوریه «به طور مفصل» گفت‌وگو کرده‌است.

بنا بر این گزارش، طرفین، بازپس‌گیری پالمیرا را «رویدادی شاخص» در زمینه نبرد علیه «گروه‌های تروریستی» در سوریه دانستند.

پوتین و روحانی هم‌چنین توافق کردند تا به تقویت ارتباطات دو کشور «در سطوح مختلف» اقدام کنند.

نیروهای ارتش سوریه روز یک‌شنبه موفق شدند با کمک بمباران‌های سنگین نیروی هوایی روسیه علیه مواضع داعش، شهر پالمیرا که حدود یک سال پیش از این به تصرف داعش درآمده بود را از این گروه بازپس بگیرند.

پالمیرا یا تدمر دارای آثار باستانی مهم است و در مسیر جاده‌های منتهی به شهرهای دیرالزور و رقه قرار گرفته که از شهرهای اصلی تصرف‌شده توسط داعش در سوریه هستند.

ولادیمیر پوتین روز یک‌شنبه تماسی تلفنی نیز با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، داشت و در این تماس بازپس‌گیری پالمیرا را به او تبریک گفت.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز بازپس‌گیری پالمیرا را به بشار اسد تبریک گفته و اظهار داشته که «در این مسیر دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پیشتیبانی کامل خود از سوریه و محور مقاومت ادامه خواهند داد.»

جعفری: تمرکز روی مقابله با داعش است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه در حاشیه سفر خود به گیلان در جمع خبرنگاران با ذکر این‌که «شرایط در سوریه بسیار خوب است» گفت که در سوریه «تمرکز روی مقابله با نیروهای داعش است.»

وی بازپس‌گیری پالمیرا را «نشان‌دهنده هماهنگی روسیه با سوریه دانست» و گفت: «با توجه به آتش‌بس ایجادشده تغییری در سیاست روسیه ایجاد نشده و با جبهه مقاومت هماهنگ است.»

XS
SM
MD
LG