لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۲

پوتین: همکاری ما با ایران کارآیی خوبی داشته است


ورود روحانی به کرملین، هشتم فروردین ۱۳۹۶
ورود روحانی به کرملین، هشتم فروردین ۱۳۹۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که به دعوت همتای روسی خود عازم مسکو شده، روز سه‌شنبه ۸ فروردین در کاخ کرملین حضور یافت. در این روز در کرملین و در حضور دو رئیس جمهور، ۱۴ سند همکاری میان مقام‌های ارشد دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی و حقوقی و علمی و فرهنگی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سخنرانی خود در حضور همتای ایرانی خود با اشاره به مناسبات کشورش با ایران گفت: «می‌شود گفت در همه حوزه‌ها همکاری داشته‌ایم، حوزه‌هایی نظیر امور بین‌الملل، حل و فصل مسائل بسیار حاد، و در اقتصاد، و همکاری‌مان کارآیی خوبی داشته است. ما در سال‌های اخیر و در این اواخر در تمامی این حوزه‌ها به نتایج ملموسی دست یافته‌ایم.»

آقای پوتین افزود که «ایران همسایه خوب ما و شریکی قابل اطمینان و باثبات است.»

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس حسن روحانی نیز در این دیدار گفته است: «هدف نهایی ما تقویت صلح و ثبات در منطقه است. توسعه روابط ما علیه هیچ کشور ثالثی نیست.»

این نخستین سفر حسن روحانی به مسکو در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش است. حسن روحانی و ولادیمیر پوتین تاکنون هشت بار با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده‌اند.

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و شمار دیگری از مقام‌های بلندپایه رسمی روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

روحانی پس از ورود به مسکو و با دیدار با دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفت که امیدوار است این دیدار «نقطه عطفی» در روابط دو کشور ایجاد کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این سفر گفته بود که سران دو کشور دربارهٔ مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه مذاکره خواهند کرد.

نخستین سفر رسمی روحانی به سوریه به‌دنبال همکاری دو ساله تهران و مسکو در سوریه به عنوان حامیان اصلی دولت دمشق صورت می‌گیرد.

به گفته بهرام قاسمی، روحانی و پوتین به‌دنبال پایان سریع بحران سوریه و مبارزه با «تروریسم و افراطی‌گری» هستند.

کاخ کرملین پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تمرکز در سفر روحانی به مسکو بر افزایش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور خواهد بود.

حسن روحانی در اردیبشهت ماه سال جاری باید برای بار دوم در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت کند و روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها برای وی از اهمیت خاصی برخوردار است.

۱۴ سند همکاری

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یادداشت تفاهمدر زمینه حمل و نقل مواد هسته‌ای، موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت برق، موافقتنامه انتقال محکومین، و یادداشت تفاهم در زمینه ساخت‌وساز مسکن و خدمات عمومی از جمله اسناد همکاری امضاشده توسط دو کشور است.

یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ زمین‌شناسی روسیه (روس گیالوگیا)، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و بنیاد روس کانگرس، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در زمینه گاز و قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار–اینچه برون و ارسال تجهیزات از دیگر اسناد امضا شده توسط دو کشور هستند.

XS
SM
MD
LG