لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

اژه‌ای: برای شکایت اعمال منافی عفت سعید طوسی قرار منع تعقیب صادر شده است


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که برای سعید طوسی، از قاریان معروف قرآن که به «سوءاستفاده جنسی» از شاگردانش متهم شده، «در مسئله و شکایت اعمال منافی عفت، حکم قرار منع تعقیب صادر و قطعی شده است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه «میزان»، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یک‌شنبه (دوم آبان) در یک نشست خبری این مطلب را بیان کرده و گفته پرونده سعید طوسی «چهار شاکی» دارد.

وی یکی دیگر از اتهامات طوسی را «تشویق به فساد» اعلام کرده و گفته ابتدا در این مورد نیز «قرار منع تعقیب صادر شد که دادگاه با قرائن و شرایط رسیدگی را ادامه داد و قرار منع تعقیب را نقض کرد.»

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از سخنگوی قوه قضائیه گزارش کرده که پرونده این قاری «برای مشورت به یک قاضی متدین و باتجربه» سپرده شده است و کار رسیدگی به آن «با حساسیت بیشتر» ادامه خواهد یافت.

این مقام قضایی در عین حال گفته اخبار و مطالبی که در مورد این پرونده منتشر شده «جرم و قابل تعقیب» است و «برخی از اتهامات اثباتشان کار مشکلی است و ممکن است حق با شاکی باشد ولی اثباتش مشکل باشد.»

وی گفته «دربارهٔ موارد سوء اخلاقی قانوناً و شرعاً امکان ریز شدن نیست. هم شرع و هم قانون جلوگیری کرده و ضابط و یا دادسرا حق ورود ندارد و باید مستقیم به دادگاهی برود که با چند قاضی رسیدگی می‌کند.»

به گفته محسنی اژه‌ای «افشای این موارد خیلی بیشتر به ضرر شاکی است تا متهم و گاهی موجب اشاعه فحشاء می‌شود.»

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفته «بدون تردید این روزها دشمن شاکی و هم دشمن متهم در حال سوءاستفاده است و ضدانقلاب در این‌باره منافع خود را دنبال می‌کند.»

سعید طوسی، از قاریان معروف قرآن در ایران که به تدریس این کتاب نیز می‌پردازد، به «سوءاستفاده جنسی» و «لواط» با نوجوانانی که به آنها آموزش می‌داده، متهم شده است.

پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ مختومه شدن پرونده طوسی، خبرگزاری قرآنی ایکنا اعلام کرد که سه شاکی وی در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی دوباره به این پرونده شده‌اند.

انتشار این گزارش دربارهٔ شکایت این سه نفر از این قاری، در حالی است که به نوشته تعدادی از وب‌سایت‌های خبری تعداد شاکیان این پرونده بیش از ۱۰ نفر بوده اما برخی شکایت نکرده و گفته‌اند که «در دادگاه به عنوان شاهد حضور خواهند یافت.»

سه نفر از این شاکیان در گفت‌وگو با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا گفته‌اند سعید طوسی از سال ۹۱ با شکایت آنان با اتهام‌هایی چون «تجاوز جنسی» و «لواط» تحت تعقیب قرار گرفته، اما در نهایت با دخالت «علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران»، برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.

۲۹ فروردین نیز محمدرضا حشتمی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، در یادداشتی در وب‌سایت تابناک نوشته بود که «صرف‌نظر از ماهیت موضوع و وقوع یا عدم وقوع جرم که کاملاً به حوزه قضائی مربوط است، انتشار آن مصداق اشاعه فحشا» است.

این قاری مشهور نیز در واکنش به اتهامات مطرح‌شده علیه وی، با انتشار بیانیه‌ای خطاب به متهم‌کنندگان گفته «شما که همجنس‌بازی را تمدن می‌دانید و با تصویب قانون، آن را به رسمیت می‌شناسید، یک‌باره چه شد که خود را محکمه عدالت تصور نموده‌اید؟»

طوسی همچنین مدعی شده که مخالفان جمهوری اسلامی او را «واسطه هتاکی» به علی خامنه‌ای قرار داده‌اند.

وی از قاریان بین‌المللی تراز اول قرآن است و در بسیاری از برنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی به قرائت قرآن پرداخته است.

XS
SM
MD
LG