لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

عربستان برای تأمین آب خود به «۵۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری» نیاز دارد


شهر مکه، عربستان سعودی
شهر مکه، عربستان سعودی

به گفته مقام‌های عربستان سعودی، این کشور برای تأمین نیازمندی‌های روزافزون جمعیت خود به آب، طی پنج سال آینده نیاز به بیش از ۵۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مضاعف در بخش آب دارد.

کشور خشک عربستان که هیچ رودخانه‌ای ندارد، ناچار است بیشتر آب خود را از سفره‌های آب زیرزمینی و از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین کند.

بنا بر گزارش‌ها، تقاضای مصرف آب در عربستان، سالانه با افزایشی بیش از پنج‌درصدی روبه‌روست و این در حالی است که هم‌اینک در حدود ۵۲ درصد از کارخانه‌های شیرین‌سازی آب این کشور قدیمی شده و نیازمند نوسازی هستند.

به گزارش روز یک‌شنبه هفتم آذر خبرگزاری فرانسه، منصور المُشیطی، معاون وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی، در همایشی تازه با اشاره به این وضعیت گفت که به این خاطر، توسعه پروژه‌های آب عربستان «نیاز به مقادیر بسیار زیادی پول و حجم زیادی سرمایه‌گذاری دارد».

عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است، به خاطر سقوط بهای نفت، سال گذشته شاهد سقوط ۵۱ درصدی درآمد نفتی خود بود.

به این خاطر هم‌اینک مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که قصد دارند از این پس برای تأمین سرمایه‌گذاری در بخش آب به جذب سرمایه بخش خصوصی روی بیاورند.

از آن جمله، دولت عربستان اعلام کرده که قصد دارد «شرکت تبدیل آب شور» (اس‌دبلیوسی‌سی) را خصوصی‌سازی کند؛ این شرکت که در سواحل خلیج فارس و دریای سرخ به شیرین‌سازی آب مشغول است بزرگ‌ترین شرکت در نوع خود در جهان است.

در پی کاهش شدید درآمدها، دولت عربستان قرار است از یک برنامه جدید ملی جهت بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی رونمایی کند که کاهش یارانه آب و برق بخشی از این برنامه خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت عربستان قصد دارد در چارچوب این برنامه، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۳ میلیارد دلار از میزان یارانه‌های برق و آب بکاهد و یارانه‌های غیرنفتی را نیز ۲۰ درصد کاهش دهد.

عربستان در ماه دسامبر برای نخستین بار بخشی از یارانه آب و برق را حذف کرد که این امر به اعتراض عمومی دامن زد و باعث شد که دولت عربستان وزیر مسئول اجرای این طرح را به دلیل «نحوه اشتباه اجرای طرح» از کار برکنار کند.

XS
SM
MD
LG