لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

حسن روحانی: افراطی‌گری در شرق و غرب ایران ما را تهدید می‌کند

سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایان یافت.

روحانی: ایران حتی پیش از یازده سپتامبر نسبت به خشونت‌ها هشدار داده بود. امروز هم نسبت به خشونت‌گرایی و خطر درک نادرست از خشونت‌گرایی هشدار می‌دهم.

روحانی: در منطقه ما سیاستمداران معتدلی وجود دارند که نه غرب‌سیزند و نه غرب‌گرا. غرب را از خطاهایش مبرا نمی‌دانند اما از خطاهای خویش هم غافل نیستند. صدای نخبگان صدای اعتدال در منطقه است. سخنان ما این است که این اشتباه راهبردی است که برخی کشورها در چارچوب ائتلاف به دنبال برتری‌جویی در منطقه ما باشند. افراد منطقه بهتر می‌توانند رهبری مقابله با خشونت را برعهده گیرند و دیگر کشورها می‌توانند به آنها کمک کنند. اگر الان کار را به کاردان نسپریم فردا دیگر جهان جای امنی برای هیچ‌کس نخواهد بود.

روحانی: دموکراسی کالای صادراتی نیست که از غرب به شرق صادر شود. تجربه‌ها نشان داد که نمی‌شود از گروه‌های افراطی برای منافع خود استفاده کرد و تاوان پیامدهای آن را نداد.

روحانی: ادیان کشتن یک انسان بی‌گناه را کشتن همه بشریت می‌دانند. شگفتم که رسانه‌های غربی هم همراه با این افراطیون این نام مجعول «حکومت اسلامی» را تکرار می‌کنند.

روحانی: اشتباهات غرب این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده‌است. خشونت همچون یک بیماری مسری در حال سرایت به نقاط دیگر جهان است.

روحانی: افراطیون متحد شده‌اند اما آیا ما در برابر افراطی‌گری متحدیم؟ برخی کشورها در پیدایش آن موثر بوده‌اند و در مبارزه با آن ناکام، و کشورهای ما تاوان آن را پس می‌دهند. آنانی که در ایجاد این گروه‌های تروریستی دست داشته‌اند باید اعتراف و عذرخواهی کنند.

روحانی: برای مقابله اصولی با تروریسم باید ریشه‌های آن را شناخت. باید عدالت را گستراند. درد بزرگ‌تر این است که این تروریست‌ها به نام دین خون می‌ریزند.

روحانی: در شرق و غرب ایران افراطی‌گری ما را تهدید می‌کند. آنان از کشورهای مختلفی آمده‌اند اما ایدئولوژی واحدی دارند: افراطی‌گری و خشونت. اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله خارجی.

با کمال تاسف تروریسم جهانی شده است. از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه جهان.

حسن روحانی سخنرانی خود را آغاز کرد.

او در آغاز گفت که آرامش جهانی از اهداف اصلی سازمان ملل است.

سخنرانی رئیس جمهور غنا پایان یافت. از حسن روحانی برای قرار گرفتن در جایگاه سخنرانی دعوت شد.

با وجودی که در برنامه‌های سازمان ملل متحد، حسن روحانی به عنوان دومین سخنران این مجمع معرفی شده‌است، هم‌اینک رئیس‌جمهوری غنا به پس از رئیس‌جمهوری اسلواکی به عنوان سومین سخنران، نطق خود را آغاز کرد.

سخنرانی رئیس جمهوری کشور آفریقایی کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل به پایان رسید. رئیس‌جمهوری اسلواکی سخنرانی خود را آغاز کرد. سخنرانی رئیس‌جمهور اسلواکی بر محور مقابله با ایدئولوژی «داعش» و مسئله تغییرات آب‌وهوایی تمرکز داشت. این سخنرانی هم‌اینک خاتمه یافت.

حسن روحانی در سومین روز از حضور خود در نیویورک هم‌چنین با رؤسای جمهوری بولیوی، اسلوونی، نخست‌وزیران عراق و بریتانیا و نیز رئیس شورای اروپا دیدار داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG