لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

ترکیه: برای بیانیه کوته‌بینانه اتحادیه اروپا هیچ ارزشی قائل نیستیم


مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه

ترکیه روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، در پاسخ به انتقاد اتحادیه اروپا از نحوه برخورد آنکارا با هلند، گفت که برای انتقاد اروپا «هیچ ارزشی» قائل نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه با اشاره به بیانیه انتقادی اتحادیه اروپا، بیانیه متقابلی منتشر کرده و در آن نوشت که «بیانیه کوته‌بینانه اتحادیه اروپا برای کشور ما هیچ ارزشی ندارد».

به تازگی پس از آن‌ که هلند و آلمان از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع دولت ترکیه در خاک خود جلوگیری کردند، رئیس جمهوری ترکیه این دو کشور را به گرایش به «نازیسم» و «نئونازیسم» متهم کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در پی بروز این تنش، اتحادیه اروپا روز دوشنبه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواست تا از بیان «اظهارات افراطی» پرهیز کند.

در بیانیه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین آمده است که برلین و لاهه حق این را دارند تا در مورد صدور اجازه سخنرانی تبلیغاتی سیاستمداران تُرک در خاک خود تصمیم بگیرند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه واکنش به این بیانیه اتحادیه اروپا نوشته است که اتحادیه اروپا «طرف کسانی را گرفته که قانون و توافقات دیپلماتیک را نقض می‌کنند» و با این کار، به‌ جای آرام کردن وضعیت «به بیگانه‌هراسی و احساسات ضد تُرک بها می‌دهد».

وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود که بیانیه اتحادیه اروپا «حاوی ارزیابی‌های اشتباه است و چندین دستور کار را با هم مخلوط کرده تا به این وسیله استنباط‌ها را مختل کند».

در ترکیه قرار روز ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) یک همه‌پرسی برگزار شود که موضوع آن ایجاد تغییر در قانون اساسی به‌نوعی است که دایره قدرت رئیس جمهور تا حد زیادی افزایش یابد.

در هلند حدود ۴۰۰ هزار شهروند ترکیه سکونت دارند و مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، قصد داشت در یک میتینگ انتخاباتی ترک‌تباران هلند در روتردام در خصوص تغییر قانون اساسی تبلیغ کند که مقامات هلند از نشستن هواپیمای او در خاک خود جلوگیری کردند.

مقام‌های هلند همچنین روز شنبه فاطمه بتول سایان کایا، وزیر خانواده ترکیه، را نیز در مقابل کنسولگری این کشور در روتردام متوقف کردند و با اسکورت به بیرون از هلند فرستادند.

مقام‌های هلندی پیشتر با انتقاد از شیوه برخورد دولت رجب طیب اردوغان با مخالفان گفته‌اند که در مورد تبلیغ برای افزایش قدرت وی نظر مثبتی ندارند.

افزایش تنش میان دو کشور شامل احضار کاردار سفارت هلند به وزارت خارجه ترکیه نیز شده و در حالی که آنکارا علیه هلند تحریم سیاسی وضع کرده است، دولت هلند، در مقابل، با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود دربارهٔ سفر به ترکیه هشدار داده است.

تحریم‌های ترکیه علیه هلند شامل متوقف کردن تمامی ارتباطات دیپلماتیک است و در حال حاضر بخش اقتصادی را در بر نمی‌گیرد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، روز سه‌شنبه گفت که تحریم‌های ترکیه علیه دولت هلند «چندان بد نیست»، اما افزود که «حق داریم در ارتباط با آن چه این آخر هفته گذشت بسیار خشمگین باشیم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در تنش دیپلماتیک هلند با ترکیه به حمایت از هلند برخاسته و اظهارات اردوغان در مورد «نازیست بودن» هلند و آلمان را غیرقابل قبول توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG