لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

یونیسف: تا ۲۳ سال دیگر یک‌چهارم کودکان جهان با کمبود آب مواجه می‌شوند


با فرارسیدن روز جهانی آب، روز دوم فروردین، صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، در گزارش تازه‌ای هشدار داد که با روند کنونی، تا سال ۲۰۴۰ میلادی یک‌چهارم کودکان جهان با کمبود آب مواجه شده و بسیاری جان خود را به خاطر این کمبود از دست خواهند داد.

در این گزارش که «تشنهٔ آینده» نام گرفته هشدار داده شده که در حال حاضر ۳۶ کشور با «سطوح بسیار بالایی از تنش آبی» دست به گریبان‌اند و این روند قرار است به خاطر افزایش جمعیت جهان، افزایش مصرف آب، بالا رفتن سطح دریاها و تشدید خشکسالی اشکال وخیم‌تری به‌ خود بگیرد.

به گزارش شورای جهانی آب، امروزه در حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و بیماری‌های مرتبط با آب سالانه مرگ سه و نیم میلیون نفر را رقم می‌زند.

این تعداد از مجموع مرگ‌ومیرها بر اثر ایدز و تصادفات رانندگی بیشتر است.

گزارش یونیسف همچنین تأکید می‌کند که هم‌اینک در آفریقا ۳۱۹ میلیون نفر، یعنی ۳۲ درصد از جمعیت کشورهای واقع در جنوب صحرای بزرگ آفریقا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

بنا بر این گزارش، وضعیت دسترسی به آب در سودان جنوبی بسیار وخیم است و میلیون‌ها نفر مجبورند برای رسیدن به منابع آب سالم مسافت‌های طولانی طی کرده و ساعات زیادی از روز را به این کار اختصاص دهند.

بخش‌هایی از نیجریه، سومالی و یمن نیز از مناطقی هستند که خشکسالی وضعیت بسیار دشواری را برای ساکنان آنان به‌ وجود آورده است.

این در حالی است که به گزارش یونیسف ۵۳۹ میلیون کودک در جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر سیل‌ ناگهانی بسیار بالا است.

بخش‌های زیادی از خاورمیانه و ایران نیز دوره شدید خشکسالی را تجربه می‌کنند.

آماری که به تازگی مقامات سازمان زمین‌شناسی ایران ارائه داده‌اند گویای آن است که ۵۰ درصد سدهای ایران خالی است.

در گزارشی در سال ۱۳۹۳ از سوی «مجمع جهانی تغییرات آب و هوا» به ۳۷ میلیون شهروند ایرانی هشدار داده شده بود که محدودیت‌های آبی نه تنها ساکنان تهران، که شهروندان اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد، را نیز در برمی‌گیرد.

دو سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز گفته بود خشکسالی تا ۳۵ سال آینده ۱۱ برابر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG