لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

آمریکا توافق با سری‌لانکا برای خرید نفت ایران را تکذیب کرد


سفیر واشنگتن در سری‌لانکا در واکنش به گفته‌های سخنگوی دولت کلمبو مبنی بر خرید نفت ایران از طریق واسطه‌ها با کسب موافقت آمریکا، گفته‌است که چنین توافقی وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز جمعه ۳۰ خرداد گزارش داده بود که کهلیا رامبوکولا سخنگوی دولت سری لانکا در جمع خبرنگاران گفته‌است که این کشور از طریق کشور ثالت، از ایران نفت وارد می‌کند.

اکنون سفیر آمریکا در کلمبو به رویترز گفته‌است که دولت آمریکا «با قاطعیت» وجود هر نوع توافقی با دولت کلمبو درباره واردات نفت از ایران را تکذیب می‌کند.

سری‌لانکا تنها یک پالایشگاه نفت با ظرفیت روزانه ۵۰ هزار بشکه دارد که رامبوکولا می‌گوید این پالایشگاه دقیقا بر اساس نوع نفت ایران طراحی شده‌است و هر از گاهی محموله‌های نفتی ایرانی از طریق واسطه‌ها برای این پالایشگاه خریداری می‌شود. رویترز می‌نویسد که فعالیت این پالایشگاه در برخی زمان‌ها بخاطر مشکل دریافت نفت ایران متوقف می‌شود.

سخنگوی دولت کلمبو در ادامه گفته‌است که این کشور واردات نفت از ایران را قطع نکرده و بر اساس «توافقاتی با آمریکا»، از طریق طرف‌های ثالث و کشورهای دیگر ادامه می‌دهد.

به‌گفته وی «این جزو سمهیه نیست. این علاوه بر سهمیه است. برای مثال، مالزی نفت ما را تامین می‌کرد که اتفاقا نفت ایران بود».

وی توضیحی درباره اینکه هم اکنون کدام کشور یا واسطه‌ای با چه حجمی نفت ایران را تحویل سری‌لانکا می‌دهد، نداد، اما گفت که «هر جایی که تحریم‌ها وجود داشته باشد، طرف‌های ثالث نیز درگیر هستند». وی گفت که این موضوع از اطلاعات بسیار محرمانه است.

سری‌لانکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ بخاطر کاهش ۲۳ درصدی واردات نفت از ایران مشمول معافیت از تحریم‌های آمریکا شد، اما در سال گذشته بصورت رسمی و مستقیما نفتی از ایران وارد نکرد. بنا به نوشته رویترز، مقامات کلمبو می‌گویند که آمریکا به آنها گفته‌است که دیگر حق خرید نفت ایران را ندارند.

آمریکا در نیمه سال ۲۰۱۲ تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت. بر اساس این تحریم‌ها، مشتریان ایران باید هر شش ماه یکبار واردات نفت از ایران را بصورت «چشمگیر» کاهش دهند، موضوعی که باعث افت صادرات نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ به یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه در سال گذشته شد.

در پی توافق هسته‌ای ژنو که آذرماه پارسال میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد ایران امید دارد از فشارهای تحریمی آمریکا و دیگر کشورهای غربی بکاهد.
XS
SM
MD
LG