لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

درگیری بر سر آب در چهارمحال و بختیاری دو کشته برجای گذاشت


درگیری میان برخی اهالی دو روستا در استان چهارمحال و بختیاری بر سر آب منجر به مرگ دو نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

روزنامه «شهروند» رو دوشنبه (۲۵ مرداد) گزارش داده‌است که این درگیری‌ها ۱۸ مرداد میان برخی از اهالی دو روستای « «ارجنک» و «کتک» رخ داده‌است.

فیروز گنجی، دهدار «ارجنک» در گفت‌وگو با این روزنامه «اختلاف بر سر چرای دام» را علت آغاز این درگیری‌ها اعلام کرده‌است.

گفتگوی الهه روانشاد با ناصر کرمی، کارشناس محیط زیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:43 0:00
لینک مستقیم

آقای گنجی گفته «اول یکی از اهالی ارجنک با اسحله شکاری یکی از کتکی‌ها کشته می‌شود و در مقابل ارجنکی‌ها هم در همان لحظه با حمله کردن به قاتل، او را همان‌جا با سلاح‌های سردی که داشتند، می‌کشند.»

وی افزوده در این درگیری‌ها دو نفر دیگر زخمی شده و تعدادی هم بازداشت شده‌اند.

آن‌طور که روزنامه «شهروند» نوشته ورود ۱۵۰ گوسفند از روستای «ارجنک» به زمین‌های روستای «کتک» و استفاده آنها از آب یک چشمه، علت اصلی آغاز درگیری بوده‌است.

قهرمان غلامی، رئیس شورای روستای «ارجنک» هم با تأیید گزارش‌ها دربارهٔ این درگیری‌ها گفته «درگیری میان اهالی روستای کتک و ارجنک سابقه طولانی دارد.»

آقای غلامی روایت فیروز جنگی از علت آغاز این درگیری‌ها را تأیید کرده، اما افزوده که چشمه مذکور «متعلق به روستای ارجنک» است که «هرزآبش به آنجا {روستای کتک} می‌رسد.»

وی گفته «اهالی کتک ادعای مالکیت عدوانی {بر این چشمه}» دارند، اما دادگاه براساس اسناد و مدارک «مالکیت آن را به ارجنک داده» است.

غلامی همچنین افزوده «همه اختلاف‌ها از زمانی که خشکسالی شدت گرفت، جدی‌تر شده» است و قوه قضائیه باید برای حل و فصل این اختلاف‌ها وارد عمل شود.

خشکسالی و کم‌آبی در ایران باعث آغاز تنش‌های آبی و درگیری‌ها در برخی مناطق شده که درگیری ۲۹ تیر ماه امسال در «بُلداجی» چهارمحال و بختیاری یکی از گسترده‌ترین آنها است.

درجریان این درگیری‌ها که به دلیل اعتراض به یک پروژه انتقال آب آغاز شد، دست‌کم یک نفر نیز جان خود را از دست داد، ده‌ها نفر بازداشت شدند و به برخی از تأسیسات دولتی خسارت وارد شد.

این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که گروهی از معترضان قصد داشتد مانع اجرای بخشی از پروژه تونل «کوه سبز» شوند که با دخالت پلیس این تجمع به خشونت کشیده شد.

تونل «کوه سبز» قرار است آب را از «ناغان» به تالاب بین‌المللی چغاخور و از آنجا به بروجن منتقل کند و همچنین بخشی از آب مورد نیاز صنایع شرق چهارمحال و بختیاری و شهرهای گندمان و بلداجی را تأمین کند.

ایران در سال‌های اخیر با خشکسالی روبرو بوده و گزارش‌ها حاکی است که ۳۵ میلیون نفر در شهرهای ایران با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG