لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

دیدارهای ظریف در لبنان با محور توافق اتمی


دیدار محمد جواد ظریف (چپ) با حسن نصرالله در لبنان. ۱۱ اوت ۲۰۱۵
دیدار محمد جواد ظریف (چپ) با حسن نصرالله در لبنان. ۱۱ اوت ۲۰۱۵

وزیر خارجه ایران در دیدار با نمایندگان گروه‌های فلسطینی مقیم لبنان تأکید کرد که ایران «همواره» در کنار «مقاومت لبنان و فلسطین» در «رویارویی» با اسرائیل می‌ایستد و این مسیر به گفته او «پر افتخار» را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جواد ظریف، در این دیدار که صبح روز چهارشنبه ۲۱ مرداد و در سفر آقای ظریف به لبنان انجام شد، توافق اتمی وین را، پیروزی به گفته او «مقاومت» دانست و گفت که ایران آماده گفت‌وگو و همکاری با کشورهای «دوست و برادر» در منطقه برای پایان مشکلات است.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های حزب‌الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

براساس این گزارش، در این دیدار علی برکه و ابوعماد الرفاعی، نمایندگان گروه‌های مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی در لبنان نیز توافق اتمی وین را یک «پیروزی بزرگ» برای «همه امت‌های منطقه به ویژه لنبان و فلسطین» توصیف کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۷ تیر، با نام بردن از سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق گفته بود که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

در همین حال حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، نیز روز شنبه، سوم مردادماه، تأکید کرده بود که ایران پس از توافق اتمی وین همچنان از هم‌پیمانان خود در منطقه حمایت خواهد کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان روز چهارشنبه در دیدار با آقای ظریف نیز نتایج رخدادهایی مانند توافق اتمی وین را برای لبنان و منطقه «مثبت و ارزنده» توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، در سفر خود به لبنان همچنین با تمام سلام، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای ظریف صبح چهارشنبه همچنین با سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار آقای ظریف با وزیر دفاع لبنان درحالی انجام شده که دولت لبنان تاکنون با دریافت «هدیه» نظامی از ایران برای ارتش این کشور موافقت نکرده‌است.

پیشنهاد «هدیه» نظامی تهران به لبنان اوایل مهرماه سال ۹۳ و در جریان بازدید علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از بیروت مطرح شد.

با این حال حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۹ آذر ۹۳، تلویحاً از مخالفت دولت لبنان با دریافت «هدیه» نظامی از ایران برای ارتش این کشور خبر داده بود.

حدود یک ماه پس از پیشنهاد ایران به لبنان، خبرگزاری رویترز خبر داده بود که عربستان سعودی سه میلیارد دلار برای قرارداد تحویل سلاح‌های فرانسوی به ارتش لبنان پرداخت کرده‌است.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با جبران باسیل، همتای لبنانی خود نیز گفت که در سفر به قطر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری خلیج فارس را ارائه کرده‌است

محمدجواد ظریف در این مصاحبه مشترک هم‌چنین با اشاره به نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «امروز با حل مسئله هسته‌ای بهانه عمده برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی از نتانیاهو گرفته شد و به همین دلیل می‌بینیم نتانیاهو این روزها غم‌زده است چون دنیا توانسته یک موضوع را از طریق گفت‌وگو حل کند.»

XS
SM
MD
LG