لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

ذکر پرونده ۳۳ دانشجوی زندانی ایرانی در گزارش احمد شهید


احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارش جدید خود به موارد متعدد نقض حقوق دانشجویان ایرانی نیز پرداخته‌است.

احمد شهید در این گزارش با استناد به گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت که پیشتر به او تقدیم شد، از نقض گسترده حقوق دانشجویان ابراز نگرانی کرده‌است.

کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در گزارشی به طور تفضیلی به بیش از ۲ هزار مورد نقض حقوق دانشجویان از فروردین ۸۸ تا شهریور ۹۰ اشاره کرده بود.

در این باره با سجاد ویس‌مرادی، از اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت گفت‌وگو کرده و ابتدا از او پرسیده‌ایم که در گزارش احمد شهید به چه مواردی اشاره شده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم

سجاد ویس‌مرادی: می‌توان در این گزارش به سه تقسیم‌بندی اشاره کرد، اولین مورد مربوط به گزارش‌هایی درباره حمله به کوی دانشگاه تهران است که از قول یکی از دانشجویانی که آنجا بازداشت شده به نقل این ماجرا پرداخته‌است.

همچنین به محرومیت‌های تحصیلی برای دختران دانشجو اشاره می‌کند که به دلیل سهمیه‌های جنسیتی از حق انتخاب رشته مورد علاقه خود با وجود رتبه‌های بالاتر از پسران محروم مانده‌اند و یا یکی از دانشجویان دختر که به دلیل داشتن آیین بهایی از تحصیل محروم و به زندان رفته‌است.

در بخش دوم که به نقض حقوق دانشجویان پرداخته، به گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت استناد شده‌است. بر اساس این گزارش از بهار سال ۱۳۸۸ بیش از ۶۰۰ تن از دانشجویان بازداشت شده و بیش از ۲۰۰ مورد در دادگاه‌ها محکوم به محرومیت از تحصیل شده‌اند. در بخش دوم گزارش آقای احمد شهید بیشتر به گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت اشاره شده‌است.

در بخش پیوست‌های گزارش هم با بیش از ۱۰ نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها از جمله دکتر ملکی مصاحبه شده که موارد نقض حقوق دانشجویان و استادان مطرح شده‌است.

شما به صحبت‌های احمد شهید با برخی از فعالان دانشجویی و استادان و دانشجویان اشاره کردید. در این گفت‌وگوها چه مواردی مطرح شده است؟

بخش دانشجویی این گزارش بیشتر بر مبنای مصاحبه‌هایی بوده که با فعالان دانشجویی انجام شده‌است. از جمله گفت‌وگو با آقای ناصر فریدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، آقای علیرضا کیانی فعال دانشگاه مازندران، مهدی عربشاهی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، آقای جمالی، محمد صادقی و همچنین با دکتر محمد ملکی، استاد بازنشسته دانشگاه و اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب که ایشان خودش گزارش را به آقای احمد شهید تحویل داده‌است.

در مجموع این فعالان پیشین دانشجویی و فعالانی که اکنون فعالیت می‌کنند به شرح ماجراهای خود پرداخته‌اند که چگونه به زندان رفتند و از تحصیل محروم شدند.

دفتر تحکیم وحدت پیشتر یک گزارش تفصیلی به آقای احمد شهید ارائه داده بود که به بیش از دو هزار مورد نقض حقوق دانشجویان در آن اشاره شده بود. در گزارش احمد شهید چقدر به این گزارش دفتر تحکیم وحدت استناد شده است؟

در یک جا صراحتاً به گزارش دفتر تحکیم وحدت استناد شده و آقای احمد شهید هم اعلام کرده گزارش‌های دانشجویی باعث نگرانی ایشان شده‌است و آمارهایی که دفتر تحکیم وحدت گردآوری کرده بود در آنجا ذکر شده‌است.

علاوه بر آمارهایی درباره نقض حقوق دانشجویان در گزارش، یک مورد هم لیست دانشجویان زندانی بود که از سوی کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت در اختیار آقای احمد شهید قرار گرفته بود. این لیست در آذرماه امسال تهیه شده بود که در آن مطالبی در مورد بیش از ۳۳ تن از دانشجویان با شرح جزئیات زمان بازداشت و وضعیت فعلی آنها آمده‌است و در ضمیمه این گزارش اسامی این ۳۳ دانشجو ذکر شده‌است.

فکر می‌کنید گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، چه نتیجه‌ای خواهد داشت و بر اساس آن چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

متاسفانه تا امروز مقامات جمهوری اسلامی اجازه سفر به ایران را به آقای احمد شهید نداده‌اند تا مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی باعث شود وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و گویا اصلاً قصد هم ندارند که مذاکره‌ای با گزارشگر ویژه داشته باشند.

با این وجود ما امیدواریم این گزارش‌ها باعث شود توجه به موضوع دانشجویان جلب شود و فشارهای بین‌المللی بر روی مسئله حقوق بشر ایران افزایش پیدا کند. شاید این مسئله بر رفتار حکومت ایران در آینده تاثیرگذار باشد و باعث شود رفتار بهتری با فعالان دانشجویی و سایر فعالان حقوق بشر داشته باشد.
XS
SM
MD
LG