لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

عاموس عوز: شهرک‌نشین‌های افراطی، «نئونازی‌های عبری‌اند»


عاموس عوز، نویسنده مشهور اسرائیلی
عاموس عوز، نویسنده مشهور اسرائیلی
عاموس عوز*، نویسنده مشهور اسرائیلی، با انتقادی تند از بخشی از ساکنان افراطی و راستگرای شهرک‌های یهودی‌نشین اسرائیل که به اذیت و آزار اعراب مسلمان و مسیحی اقدام کرده‌اند، آن‌ها را «نئونازی‌های عبری» نامید.

این سخنان آقای عوز واکنشی به گسترش اقداماتی است که در روزهای اخیر در شرق بیت‌المقدس، در برخی از یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شهرک‌های همجوار مناطق عرب‌نشین تابع اسرائیل صورت گرفته‌است.

راستگرایان اسرائیلی در کنار اذیت و آزارهایی مانند ریشه‌کن کردن درختان زیتون کشاورزان فلسطینی، به چند مسجد مسلمانان لطمه زده و در صدد برآمدند یکی از مساجد را به آتش بکشند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند که در آستانه سفر تاریخی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به اسرائیل نیز، برخی از تندروهای یهودی به تهدید اماکن مسیحیان پرداخته‌اند.

در روزهای گذشته نوشته‌های زیادی بروی برخی از دیوارهای شرق بیت‌المقدس علیه مسیحیان عرب نقش بست، که پلیس اسرائیل آن را کار یهودیان افراطی می‌داند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پلیس این کشور به حالت آماده‌باش درآمده تا سفر پاپ با شایستگی انجام گیرد.

روزنامه هاآرتص یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت نوشته بود، دربار واتیکان و فرماندهان پلیس اسرائیل از احتمال برخی تعرض‌ها از سوی تندروهای یهودی در جریان سفر پاپ «نگران» هستند.

پاپ فرانسیس در روزهای آینده از برخی از اماکن مقدسه مسیحی در اسرائیل و کرانه باختری بازدید می‌کند.

پلیس اسرائیل برای اقدامات ایذایی یهودیان تندرو علیه اعراب مسلمان و مسیحی از عبارت «پرداخت بها» استفاده می‌کند زیرا این یهودیان پس از تعرض‌های خود این عبارت را بروی محلی که به آن حمله کرده‌اند، می‌نویسند.

عاموس عوز در سخنان خود در مراسم هفتاد و پنجمین سال‌روز تولدش، کاربرد عبارت «پرداخت بها» را برای کم‌اهمیت نشان دادن این تعرض‌ها نامید، و گفت «کمترین نامی که می‌توان بر این اوباشگری نهاد، «نئونازی عبری» است».

آقای عوز مهاجمان را عواملی دانست که از سوی برخی از خاخام‌های افراطی و بخشی از نمایندگان مجلس اسرائیل مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این نویسنده مشهور در سخنان خود علیه افراطی‌گری‌های یهودیان، هشدار داد که اگر کشور فلسطین در جوار اسرائیل به استقلال نرسد، کشور اسرائیل نیز از بین می‌رود و کشوری با اکثریت عربی باقی خواهد ماند.

عاموس عوز در شمار نویسندگان و هنرمندان اسرائیلی بوده که همواره علیه یهودی‌نشین‌ها موضع‌گیری کرده‌است.

آقای عوز، زاده بیت‌المقدس، برنده جوایز متعدد ادبی جهان و چند بار نامزد دریافت نوبل ادبی بوده‌است.

به تازگی برخی از سران پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز گفته بودند، «اراده کافی از سوی حاکمیت و نیروهای امنیتی برای برخورد با این تعرض‌های یهودیان تندرو وجود ندارد».

کارمی ایلون، از فرماندهان پیشین نهادهای امنیتی اسرائیل، که قتل اسحاق رابین نخست‌وزیر اسرائیل بدست ایگال عامیر یک دانشجوی افراطی یهودی، در زمان ریاست او بر سازمان امنیت داخلی اسرائیل رخ داد، گفت بدلیل حمایت برخی از تشکل‌های تندرو از این افراطی‌گری‌ها، دولت و نیروهای امنیتی نمی‌خواهند بساط این تعرض‌ها را برچینند.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع راستگرای اسرائیل نیز خود چند هفته پیش گفت، برخی اذیت و آزارهای اسرائیلی‌های افراطی، چیزی جز «تروریسم» نیست و باید با آنها به سختی برخورد کرد.

ژنرال یعلون زمانی این سخنان را بیان کرد که یهودی‌نشین‌ها به نیروهای ارتش اسرائیل نیز که محافظ آنها هستند، حملات شدیدی کرده و به پادگان آنها حمله‌ور شدند.

اما با وجود این موضع‌گیری بی‌سابقه ژنرال یعلون، تعرض‌های یهودیان تندرو حتی علیه سربازان اسرائیلی افزایش یافته‌است.

این اقدامات از زمانی شدت گرفت که احتمال پیشرفت در روند آشتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مطرح شد اما پس از توقف روند صلح در ماه گذشته نیز این تعرض‌ها ادامه یافته‌است.

در مقابل تحرکات برخی از تندروها، گروه‌های دیگری از ساکنان یهودی‌نشین‌ها برای ابراز برائت خود از این اقدامات، به بازسازی مسجدی که آتش گرفته بود، اقدام کرده و با اعراب دیدار کرده‌اند.

-----------------------------------
نام این نویسنده برپایه آوانویسی از عبری به صورت عاموس عوز نوشته می‌شود اما در ایران به شکل «آموس اوز» نیز رایج شده‌است.
XS
SM
MD
LG