لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

رویترز: ادامه افزایش صادرات نفت ایران به مشتری‌های آسیایی


خبرگزاری رویترز طی گزارشی با استناد به داده‌های رسمی چهار کشور عمده مشتری نفت ایران نوشته‌است که صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی در ماه گذشته، فوریه، بیشتر از سقف مورد نظر در تفاهم هسته‌ای بوده‌است.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، چهار مشتری آسیایی نفت ایران هستند.

گزارش رویترز ساعاتی چند بعد از انتشار آمار واردات نفت ژاپن توسط وزارت اقتصاد و تجارت این کشور منتشر شد. سه کشور دیگر قبلا آمارهای رسمی واردات نفت ماه فوریه را منتشر کرده بودند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۱۱ فروردین بر اساس آمارهای دولتی، از صادرات متوسط روزانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه نفت ایران به چهار کشور آسیایی یاد شده در ماه فوریه خبر داده‌است.

این گزارش می‌افزاید که حجم واردات نفت ایران توسط چهار مشتری آسیایی در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

چهار مشتری آسیایی نفت ایران در فوریه سال گذشته مجموعا روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بودند.

هنوز ترکیه، پنجمین مشتری بزرگ نفت ایران آمار رسمی از واردات خود نداده، اما بر اساس آخرین ارزیابی منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، کل صادرات روزانه نفت ایران در ماه فوریه یک میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه برآورد می‌شود.

با چشم‌پوشی مقدار اندکی واردات نفت ایران توسط سوریه و تایوان، تقریبا کل صادرات نفت ایران راهی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه می‌شود.

بر اساس تفاهم شش‌ماهه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که سوم آذرماه حاصل گردید و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، مقرر شد که صادرات نفت ایران در همان سطح سال ۲۰۱۳ که حدود یک میلیون بشکه در روز بود، ثابت باقی بماند و آمریکا متعهد شد که فشار بر مشتریان نفتی ایران برای کاهش هرچه بیشتر خرید نفت از این کشور را متوقف کند.

رویترز می‌نویسد که با این همه، صادرات نفت ایران در سایه تفاهم هسته‌ای که به لغو برخی محدودیت‌ها و تحریم‌ها منجر شده، افزایش یافته‌است و این افزایش ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، داده‌های کشتی‌رانی و ردگیری کشتی‌ها نیز حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه جاری، مارس، به چهار کشور آسیایی به همراه ترکیه، احتمالا تنها به میزان جزئی کمتر از حجم ماه فوریه باشد.

ویکتور شام معاون شرکت مشاوره انرژی «آی اچ اس» به رویترز گفته‌است که «احتمالا ایران قیمتی برای نفت پیشنهاد می‌کند که ردکردنی نیست، ایرانی‌ها در معاملات بسیار خوب شهره شده‌اند».

رویترز می‌نویسد که افزایش عرضه نفت ایران می‌تواند به مهار افزایش قیمت نفت بعد از تنش میان غرب و روسیه بر سر بحران کریمه، همچنین کاهش تولید نفت لیبی، کمک کند.

این گزارش می‌افزاید که دولت آمریکا اما بر این باور است که صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت و به حدود یک میلیون بشکه در روز بازخواهد گشت.

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳، ایران صادرات روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را هدف‌گذاری کرده‌است.

رویترز می‌نویسد که واردات روزانه نفت چین از ایران در ماه گذشته ۵۵۲ هزار و ۶۱۳ هزار بشکه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی که کره جنوبی واردات نفت ایران را در ماه فوریه دو برابر کرده و به رقم ۲۹۰ هزار و ۷۱۴ هزار بشکه رسانده‌است.

واردات نفت ژاپن از ایران در ماه گذشته نیز که دوشنبه ۱۱ فروردین ماه منتشر شد، نشان از افزایش ۲۱٫۷ درصدی دارد و به رقم ۲۶۰ هزار و ۸۲۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

تنها، صادرات ایران به هند در ماه فوریه ۸٫۷ درصد کاهش یافته و به ۲۶۶ هزار بشکه در روز رسیده‌است.
XS
SM
MD
LG