لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

دلیل تلاش بریتانیا برای تعویق منع بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران


بریتانیا خواهان تعویق شش‌ماهه منع بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران از جانب اتحادیه اروپاست و معتقد است که چنین ممنوعیتی می‌تواند به افزایش زیانبار قیمت‌های نفت بینجامد.

تصمیم اتحادیه اروپا در ممنوعیت واردات نفت ایران که از اول ژوئیه، یازدهم تیرماه اجرایی می‌گردد همچنین شرکت‌های بیمهٔ اتحادیه اروپا را از پوشش تانکرهای حامل نفت ایران بازمی‌دارد.

در گفت‌وگو با دکتر پرویز مینا، کارشناس نفت در پاریس، انگیزه بریتانیا برای متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا جهت تعویق منع بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران را جویا شده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
لینک مستقیم

پرویز مینا: دولت انگلستان به علت آنکه اکثریت معاملات بیمه کشتی‌ها توسط یک مؤسسه انگلیسی به نام «لویدز» انجام می‌گیرد، متضرر خواهد شد، چون تقریبا تمام کشتی‌های نفتی که از خلیج فارس نفت می‌گیرند و از آن منطقه خارج می‌شوند توسط «لویدز» بیمه می‌شوند.

بنابر این سعی آنها بر این است که لویدز بتواند راه‌های دیگری به شرکت‌های آسیایی پیدا کند شاید بتواند از آن طریق بیمه کشتی‌ها را به سرانجام برساند.

ایران الان وارد مذاکره با تعدادی از شرکت‌های بیمه چینی شده‌است که شاید آنها کشتی‌های نفتکش ایرانی را بیمه کنند.
حتی شنیده‌ام که ایران برای اینکه فروش نفتش تا اندازه‌ای جایگزین صادرات به اروپا بشود پیشنهاد کرده‌است که علاوه بر اعمال تخفیف در قیمت نفت، در برخی موارد حتی حمل و نقل مجانی برای کشور خریدار انجام دهد.

به این معنا که کشتی‌های نفت‌کش شرکت ملی نفت ایران این محموله‌ها را بدون اینکه هزینه حمل و نقل دریافت کنند، به کشورهای خریدار حمل نمایند؛ و از این راه شاید بتوانند نفت بیشتری بفروشند و آنها را طبیعتا از طریق کشورهای چینی یا مالزیایی بیمه خواهند کرد.

گفته می‌شود که منع بیمه تانکرهای حامل نفت ایران از جانب بیمه‌کنندگان اتحادیه اروپا موجب افزایش بیشتر بهای نفت خواهد شد.
در مورد تاثیر منع بیمه به روی قیمت‌های نفت توضیح بفرمایید.


فکر نمی‌کنم روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. چرا که این تحریم فقط مربوط می‌شود به حمل نفت خام ایران. و چون ایران حاضر است به مشتری‌های جدیدش تخفیف‌های عمده بدهد، حتی حاضر است حمل و نقل مجانی ارائه بدهد، بنابر این قیمت را بالا نخواهد برد.

اگر مسئله بیمه تانکرهای حامل نفت ایران خودش موجب شود که شرکت‌های بیمه هزینه بیشتری بطلبند، آیا خودش بر قیمت نفت تاثیرگذار نخواهد بود ؟

این مسئله به روی صادارت نفت ایران تاثیر می‌گذارد. یعنی در حقیقت صادارت نفت ایران را گران می‌کند و از این طریق ایران مجبور می‌شود تخفیف بیشتری بدهد تا مشتری‌ها حاضر به خرید نفتش بشوند.

چون مسلما کسی حاضر نیست نفت ایران را به قیمت روز بازار یا اینکه بالاتر از قیمت روز بازار بخرد.

الان ایران شروع به مذاکره با تعدادی از شرکت‌های چینی، هندی و کره جنوبی کرده‌است تا قیمت نفتش را تا اندازه‌ای کاهش بدهد تا اینها حاضر بشوند قراردادهای خریدشان را کماکان تمدید کنند.

با فشاری که آمریکا بر روی این کشورها آورده‌است هم اکنون هم هند، هم کره جنوبی و هم چین شروع به کاهش سطح حجم نفت خامی کرده‌اند که پیش از این از ایران خریداری می‌کردند.
XS
SM
MD
LG