لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

بازداشت «حدود ۱۵ نفر» از معترضان به لحن نماینده کهگیلویه


علی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه
علی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه
گزارش‌های رسیده حاکی است حدود ۱۵ نفر ازجمله دو روزنامه‌نگار که در اعتراض به به‌کار بردن الفاظی چون «چماق لری» از سوی یکی از نمایندگان مجلس، جلوی ساختمان مجلس تجمع کرده بودند بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌ها افراد بازداشت‌شده «صدرا محقق» و «جواد حیدریان»، از روزنامه‌نگاران همکار روزنامه شرق، و جمعی از اهالی دهدشت، از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، هستند که عصر سه‌شنبه ۲۲ مرداد، در برابر مجلس گرد آمده بودند.

آخرین خبرها حاکی از آزادی اغلب این افراد است. در حالی که آینده آنلاین خبر داده همه این افراد آزاد شد‌‌ه‌اند اما تا لحظه تنظیم این خبر برخی از گزارش‌ها حاکی از در بازداشت ماندن دو نفر از آنها است.

پلیس امنیت تهران پس از بازداشت این افراد آنان را به وزارت اطلاعات تحویل داده بود و سپس ۱۰ نفر از آنان به زندان اوین منتقل شدند.

اعتراض این افراد به اظهارات علی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه، چَرام و بَهمَئی است که ۲۱ مرداد در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی برگزار شد.

محمد بزرگواری در سخنرانی خود وزیران پیشنهادی حسن روحانی را تهدید کرد که اگر به منطقه او «نگاه ویژه» نداشته باشند با «چماق لری» با آنها برخورد می‌کند.

نماینده کهگیلویه در مجلس در ادامه تاکید کرد «من لرتبار هستم آقای روحانی عزیز.»

این سخنان محمد بزرگواری هم‌چنین با انتقاد شدید علی صارمیان، از بنیانگذاران انجمن نویسندگان لرستان روبرو شده‌است.

به گزارش سایت «آینده آنلاین» علی صارمیان در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس نوشته است: «آقای بزرگواری، خشک‌مغزی و چماقداری خود را به قومی ایرانی که آریایی‌ترین و قدیمی‌ترین قوم در میان مردم ایران هستند منتسب کردند. از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم. هر طایفه‌ای جاهل دارد و این آقا هم سخنگوی مردمان مهربان و مودب و محجوب لر نیستند.»

وی در ادامه نوشته است: «آقای بزرگواری قطعاً از ما نیست. نمایندگان لرزبان واقعا غیرتشان کجا رفته است که این جفا را تذکر دهند که ما نه چماقداریم و نه بی منطقیم؟»

در همین حال روزنامه ابتکار نیز در سرمقاله شماره سه‌شنبه خود با تاکید براینکه «از فرهنگ اصیل لر فقط چماقش به برخی رسیده است»، به اظهارات علی محمد بزرگواری در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده است.

علی‌محمد بزرگواری در واکنش به این انتقادها روز چهارشنبه با انتشار پیامی در وب‌سایت خود «خاک پای همه ملت ایران به خصوص قوم لر هستم، اگر از سوی من نسبت به قوم لر جفایی شده به عنوان فرزند لر از همه لرزبانان عذرخواهی می‌کنم.»

وی افزود: «منظور من تنها یک اصطلاح بود که در همه جای ایران بزرگ از این اصطلاحات وجود دارد و به معنای زورگویی و یاغی‌گری نیست.»

محمد بزرگواری در جلسه یادشده همچنین یکی از نمایندگان مجلس را «چاپلوس» خوانده و از مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان «دله‌دزد» نام برده‌است که این هر دو اتهام او نیز با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG