لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

نشست رهبران اتحادیه اروپا برای بررسی رشد اقتصادی


سران اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه نخستین نشست سال جاری خود را در بروکسل برگزار کنند و تمرکز مذاکرات در این نشست بر یافتن نقطه تعادلی میان اعمال صرفه‌جویی‌های بیشتر و احیای رشد اقتصادی ۱۷ کشور عضو این اتحادیه اعلام شده‌است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که در آستانه برگزاری این نشست، یورو، واحد پول اروپایی، پس از شش هفته تثبیت نسبی، روز دوشنبه در بازارهای جهانی با اندکی کاهش ارزش روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هر یورو روز دوشنبه در بازارهای جهانی با نیم درصد کاهش ارزش یک دلار و ۳۱ سنت آمریکا معامله شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مدتها پیش برای تعدیل کسری بودجه، مشغول کاستن از هزینه‌ها بوده‌اند و به گفته ناظران یکی از عوارض جانبی این سیاست، احتمال بالای وارد شدن اقتصاد منطقه یورو به یک رکود خفیف طی سال جاری است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که اجرای برنامه‌های سختگیرانه ریاضت اقتصادی ممکن است میزان رکود پیش‌رو را افزایش دهد و مانعی برای رشد شود.

نشست تازه اتحادیه اروپا ادامه یک رشته از نشست‌های مشابه طی سال گذشته‌است که برای رسیدگی به معضل بحران بدهی‌ها این اتحادیه برگزار شد.

اما هم‌اینک با کاسته شدن از هزینه‌های تأمین مالی و وام‌گیری ایتالیا و اسپانیا، مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند تا در نشست جدید فرصتی برای پرداختن به چالش‌های عمیق‌تر اقتصادی و سیاسی این اتحادیه پیدا کنند.

ایتالیا برای پرداخت اوراق قرضه‌ای که سررسید آنها بین ماه‌های فوریه و آوریل است به ۹۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مالی خود نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسپانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که شاخص تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با افت روبه‌رو شده و به ۰.۳ درصد رسیده‌است.

اسپانیا با ۲۲.۸ درصد بیکاری بالاترین نرخ بیکاری را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

با وجود امیدهای تازه به نشست روز دوشنبه، پیچیده شدن مذاکرات بر سر کاهش بدهی یونان بار دیگر نگرانی‌ها را افزایش داده‌است.

وزیر اقتصاد یونان روز یکشنبه پیشنهاد آلمان مبنی بر نظارت اتحادیه اروپا بر مالیات و تصمیم‌گیری برای نحوه پرداخت‌ها در یونان را رد کرد و آن را مغایر با «حق حاکمیت ملی» خواند.

بر اساس پیشنهاد وزیر اقتصاد آلمان، یک نماینده اتحادیه اروپا از حق وتو و نظارت گسترده در هرگونه تصمیم‌گیری اقتصادی یونان برخوردار می‌شد تا فرآیند بازپرداخت بدهی‌های این کشور تضمین شود.

سرمایه‌گذاران هم‌اینک در مورد پرتغال نیز دچار نگرانی شده اند که از هفته گذشته با افزایش بی‌سابقه هزینه های مالی خود روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG