لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۳۹ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

زمانی که خبرگزاری فارس طنز را با خبر اشتباه می گیرد


نسخه انگلیسی خبر فارس که بعداً از سایت این خبرگزاری برداشته شد.

نسخه انگلیسی خبر فارس که بعداً از سایت این خبرگزاری برداشته شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز جمعه یک خبر ساختگی و طنز که در وب‌سایت انگلیسی‌زبان فکاهی «آنیون» (پیاز) منتشر شده‌بود را خبری واقعی پنداشته و بدون اشاره به منبع آن اقدام به بازنشر این خبر کرد.

این اقدام فارس، روز شنبه در رسانه‌های جهانی بازتاب پیدا کرد و شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش‌های خود با اشاره به فریب خوردن خبرگزاری فارس، توضیح دادند که چگونه این رسانه ایرانی با کپی تقریباً کامل خبر «آنیون» آن را به عنوان خبری که خود تهیه کرده ارائه نموده‌است.

اصل این خبر ساختگی در سایت «آنیون» بدین شرح است:
«برپایه نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ که روز دوشنبه منتشر شد، اکثریت قریب به اتفاق روستاییان سفیدپوست آمریکایی می‌گویند که ترجیح می‌دهند به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، رأی بدهند تا به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا. دیل سویدرسکی، یکی از اهالی ویرجینیای غربی در مورد احمدی‌نژاد می‌گوید که «از او بیشتر خوشم می‌آید.» او و ۷۷ درصد از رأی‌دهندگان سفیدپوست روستانشین اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند به بازی بیسبال رفته یا با احمدی‌نژاد آبجو بخورند ولی با اوباما نشست و برخاست نداشته باشند؛ فراموش نشود که احمدی‌نژاد همان فردی است که به کرات هولوکاست را انکار کرده و تعداد بسیاری از زندانیان سیاسی را به چوبه‌های دار سپرده‌است. به گفته این رأی‌دهندگان آمریکایی «احمدی‌نژاد با جدیت از کشور خود دفاع می‌کند و برخلافِ اوباما، نمی‌گذارد چند نفر معترض همجنس‌گرا به او بگویند که چطور باید کشور را اداره کند. بر اساس همین نظرسنجی گالوپ، ۶۰ درصد از روستاییان سفیدپوست می‌گویند که حداقل برای این امر که احمدی‌نژاد سعی نمی‌کند مسلمان بودن خودش را مخفی کند احترام قائل هستند.»

خبرگزاری فارس که عنوان و متن این خبر را، به گفته سی‌ان‌ان، «کلمه به کلمه» کپی کرده‌بود، به هنگام انتشار این «خبر» البته در بخش‌هایی از آن دست برده و با حذف واژه «آبجو»، بخش مربوط به انکار هولوکاست و اعدام زندانیان سیاسی را نیز از گزارش حذف کرده‌است.

در حالی که جستجوی این خبر هم‌اینک در گوگل نتایجی از وب‌سایت فارس می‌دهد اما کلیک بر روی این نتایج حاکی از برداشته شدن این خبر از صفحات این خبرگزاری در روز شنبه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که تماس‌های تلفنی این خبرگزاری با نمایندگی فارس طی روز جمعه بی پاسخ مانده و کسی از آن خبرگزاری در این باره پاسخگو نیست.

وب‌سایت روزنامه طنز «آنیون» که مقر آن در شیکاگوی آمریکا است پس از آگاهی از این اقدام فارس، روز شنبه این جمله را نیز در پایین خبر خود افزوده‌است:
«برای اطلاعات بیشتر در مورد این خبر، لطفاً به شعبه سازمان ما در ایران یعنی خبرگزاری فارس مراجعه فرمایید.»

علاوه بر این «ویل تریسی»، سردبیر سایت آنیون، با لحنی طنزآمیز به آسوشیتدپرس گفت که «فارس، به عنوان شعبه‌ای از روزنامه آنیون، از زمان آغاز به کار ما یعنی از اواسط دهه ۱۹۸۰ به عنوان دفتر ما در خاورمیانه فعال بوده‌است.»

وی افزود: «آنیون محتوای خود را آزادانه با فارس رد و بدل می‌کند و همواره از گزارش‌های عالی روزنامه‌نگاران این خبرگزاری که بهترین منبع خبری ایران است تعریف و تمجید کرده‌است.»

از سوی دیگر جستجوی اینترنتی نشان می‌دهد که همین خبر از سوی خبرگزاری مهر نیز منتشر شده و متن آن از سوی دیگر سایت‌های خبری داخل ایران ازجمله «جوان آن‌لاین»، وابسته به سپاه پاسداران، و افکارنیوز و دیگران نیز بازنشر شده‌است.

خبر مهر که هم‌اینک از سایت این خبرگزاری حذف شده اما صفحه خالی آن بجا مانده نتیجه این نظرسنجی ساختگی را به همه آمریکاییان تعمیم داده و در پاراگراف نخست خبر خود می‌نویسد: «مهر: یک نظرسنجی نشان از آن دارد که آمریکایی‌ها و کشاورزان این کشور رئیس جمهوری ایران را به رئیس جمهوری کشورشان ترجیح می‌دهند.»

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG