لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

اتوموبیل پرنده فقط ۲۷۹ هزار دلار


ترافوجیا ترنزیشن (Terrafugia Transition)، نخستین خودروی پرنده جهان
ترافوجیا ترنزیشن (Terrafugia Transition)، نخستین خودروی پرنده جهان
تصور کنید پشت فرمان اتوموبیل‌تان در ترافیک سنگین بزرگراه گیر افتاده‌اید، حوصله‌تان سر می‌رود، با فشار یک دکمه دو عدد بال از خودروتان سبز می‌شود و یک، دو، سه، باقی راه را به سرعت از فراز ترافیک اعصاب‌خردکن می‌گذرانید.

وب‌سایت «بیزنس ویک» در گزارشی از به واقعیت نزدیک شدن صحنه فوق و تولید نوعی خودروی پرنده خبر داده‌است.

بنابر این گزارش، خودروی پرنده یاد شده با نام «ترنزیشن» [گذار] توسط کارخانه آمریکایی «تِرافوجیا» طراحی و عرضه شده‌است. مدیر ارشد اجرایی پروژه ترنزیشن دکتر کارل دیتریش درباره اینکه آیا ترنزیشن قابلیت پرواز از درون ترافیک را دارد می‌گوید: «این محصول هنوز به آن مرحله‌ای نرسیده که راننده آن بتواند با دیدن ترافیک دکمه‌ای را فشار دهد و درجا پرواز کند.»

خودروی پرنده‌ای که کارل دیتریش به آن اشاره می‌کند، نمونه اولیه نخستین «هواپیمای قابل راندن در خیابان» است که مورد تأیید اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده قرار گرفته: اتوموبیل پرنده‌ای که می‌توان آن را به طور قانونی تا فرودگاه بر روی زمین راند و در آنجا بال‌هایش را باز کرد و با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت آن را به پرواز درآورد و در نهایت در باند مقصد به زمین نشست. «ترنزیشن» این همه را با میزان مصرف ۳۵ مایل به ازای هر گالن (۱۴٫۸۸ کیلومتر به ازای هر لیتر) بر روی زمین و ۲۰ مایل به ازای گالن (۸٫۵ کیلومتر با هر لیتر) بر فراز آسمان ارائه می‌دهد.

اما طرح اولیه این «هواپیمای جاده‌رو» توسط یک گروه پنج نفره شامل کارل دیتریش و هم‌کلاسی‌های دانشگاه او ارائه شد، – که همگی گواهینامه خلبانی خصوصی دارند. فلسفه این گروه نیز غلبه بر بزرگ‌ترین موانع ورود به دنیای هوانوردی و خلبانی بود: ترس و دشواری سفر هوایی در شرایط آب و هوایی نامساعد، هزینه‌های بالای خرید هواپیما و زمان طولانی رفت و برگشت به فرودگاه‌های محلی.

خودروی پرونده ترنزیشن
خودروی پرونده ترنزیشن
​با این هدف و پس از بررسی جوانب امر در بازار، گروه به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد محصول نهایی‌شان مشکلات فوق را حل کند می‌بایست امکان مسافرت بر روی زمین را نیز داشته باشد و بتوان آن را در خیابان‌های عمومی مانند یک خودرو معمولی راند. قابلیتی که راه حلی منطقی برای حل مسئله آب‌وهوای نامساعد نیز بود، زیرا در چنین وضعیتی می‌توان هواپیما را فرود آورد و باقی راه را، بدون ترک خودروی پرنده، از طریق جاده و بر روی زمین طی کرد.

علاوه بر آن، هزینه نگهداری این محصول نیز در مقایسه با هواپیماهای معمولی بسیار کمتر خواهد بود چون می‌توان آن را در خانه پارک کرد.
دکتر دیتریش می‌گوید: «در بیشتر ۵۰۰۰ فرودگاه عمومی سرتاسر آمریکا، خلبان خودروی پرنده تولیدی ما – پس از صدور مجوز استفاده – می‌تواند سوار وسیله نقلیه‌اش شده، از درب ورودی فرودگاه وارد شود، در باند 'خزش' کند و بپرد. در آن صورت حتی لازم نخواهد بود با کسی صحبت کند.»

تا کنون ۱۰۰ نفر با پیش‌پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار برای دریافت خودروی پرنده ثبت نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با قیمت پایه ۲۷۹۰۰۰ دلار به بازار عرضه شود. نزدیک به ۹۵ درصد از مشتری‌های «ترنزیشن» خلبان هستند، مسئله‌ای که در راستای سیاست کنونی شرکت تولیدکننده خودروی پرنده است که در نظر دارد در این مرحله اعضای فعلی بازار هوانوردی را جذب کند.

در مرحله بعد شرکت «ترافوجیا» تصمیم دارد طیف گسترده‌تری از مشتریان خود را تحت پوشش قرار دهد و برای اولین گام مبلغ پیش‌پرداخت خرید خودروی پرنده را به ۲۵۰۰ دلار کاهش خواهد داد.
XS
SM
MD
LG