لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

آزادی جهانی مطبوعات «به پایین‌ترین سطح در یک دهه رسیده‌است»


نقشه «آزادی مطبوعات ۲۰۱۴» برپایه گزارش «فریدام هاوس»
نقشه «آزادی مطبوعات ۲۰۱۴» برپایه گزارش «فریدام هاوس»
فریدام هاوس یا «خانه آزادی» که یک نهاد آمریکایی ناظر بر دموکراسی است در گزارش تازه خود با عنوان «آزادی مطبوعات ۲۰۱۴» می‌نویسد که آزادی جهانی مطبوعات هم‌اینک به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه رسیده‌است.

در رتبه‌بندی جدید این نهاد از آزادی مطبوعاتی، رتبه ایران در میان ۱۹۷ کشور و منطقه، ۱۹۰ ذکر شده‌است.

پایین‌تر از ایران در این جدول کشورهایی چون بلاروس (با رتبه ۱۹۳)، ترکمنستان (۱۹۵)، و ازبکستان (۱۹۵) قرار گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش، بدتر شدن وضعیت آزادی مطبوعات در چندین کشور خاورمیانه، از جمله مصر، لیبی و اردن از عوامل مهم تأثیرگذار بر کاهش شاخص جهانی آزادی مطبوعاتی بوده‌است.

عوامل مهم دیگر که در این گزارش ذکر شده عبارتند از: پس‌رفت آشکار وضعیت آزادی مطبوعات در ترکیه، اوکراین، و تعدادی از کشورهای شرق آفریقا، و کاهش نسبی آزادی‌ها در محیط رسانه‌ای نسبتاً باز ایالات متحده آمریکا.

از ۱۹۷ کشور و منطقه مورد بررسی در سال ۲۰۱۳، در مجموع ۶۳ مورد (۳۲٪) دارای مطبوعات آزاد، ۶۸ مورد (۳۵٪) نسبتاً آزاد، و ۶۶ مورد (۳۳٪) دارای مطبوعات غیر آزاد مشخص شده‌اند.

برپایه جدول «خانه آزادی» کشورهای نسبتاً آزاد و رتبه‌های آنها از این قرار است: صربستان ۷۴، مونته‌نگرو ۷۸، کرواسی ۸۳، گرجستان ۹۳، کوزوو ۹۸، بوسنی و هرزگوین ۱۰۳، مولداوی ۱۱۲، و مقدونیه ۱۲۲.

در این جدول، فهرست کشورهای غیر آزاد از نظر مطبوعاتی نیز این‌گونه ذکر شده‌است: ارمنستان ۱۳۴، اوکراین ۱۳۹، پاکستان ۱۴۱، افغانستان ۱۴۷، قرقیزستان ۱۴۷، عراق ۱۵۷، تاجیکستان ۱۷۵، روسیه ۱۷۶، جمهوری آذربایجان ۱۸۳، قزاقستان ۱۸۷، ایران ۱۹۰، بلاروس ۱۹۳، ترکمنستان ۱۹۵، و ازبکستان ۱۹۵.

در گزارش پیشین «خانه آزادی» از آزادی مطبوعاتی که یازده اردیبهشت ۹۲ منتشر شد ایران همراه با کوبا در رتبه ۱۹۱ قرار داشت و تنها کشورهای ترکمنستان، کره شمالی، ازبکستان، اریتره و بلاروس وضعیتی بدتر از ایران داشتند.
XS
SM
MD
LG