لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

محمد مرسی به عنوان نخستین رئیس‌جمهور منتخب مصر سوگند یاد کرد


محمد مرسی، پنجمین رئیس‌جمهور مصر.
محمد مرسی، پنجمین رئیس‌جمهور مصر.
محمد مُرسی، سیاستمدار اسلام‌گرای مصری، روز شنبه ۱۰ تیر به عنوان نخستین فردی که در یک انتخابات آزاد در مصر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده در سمت ریاست‌جمهوری سوگند یاد کرد.

آقای مرسی پنجمین رئیس‌جمهور مصر از زمان سرنگونی پادشاهی در این کشور است که حدود ۶۰ سال پیش روی داد؛ وی هم‌چنین نخستین رئیس‌جمهور اسلام‌گرای منتخب در جهان عرب به‌شمار می‌آید.

محمد مرسی که ۶۰ سال دارد و مدرک مهندسی خود را در ایالات متحده گرفته‌است، از نمایندگان پیشین مجلس مصر و رئیس حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جناح نیرومند اسلام‌گرای مصر یعنی اخوان‌المسلمین است.

وی هم‌اینک جانشین حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر می‌شود که در پی یک قیام مردمی در روز ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ سقوط کرد.

از زمان سرنگونی حسنی مبارک، شورای عالی نیروهای مسلح مصر کنترل اوضاع این کشور را در دست داشته‌است و موافقت محمد مرسی به اجرای مراسم سوگند در برابر دیوان عالی به‌جای مجلس که پیش از این مرسوم بوده نشانه‌ای از تسلیم محمد مرسی به اراده ارتش در این خصوص است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد مرسی روز شنبه به هنگام سوگند یاد کردن به عنوان رئیس‌جمهور در برابر دیوان عالی کشور مصر از ایجاد «مصری نوین» سخن گفت.

وی در این مراسم گفت: «امروز مردم مصر بنیادهای یک زندگی جدید، آزادی مطلق، یک دموکراسی اصیل، و ثبات را پی‌ریزی کردند.»

محمد مرسی در سخنرانی روز شنبه هم‌چنین اعلام کرد که از فلسطینیان حمایت می‌کند «تا اینکه حقوق از دست رفته خود را بازیابند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود هم‌چنین اعلام کرد که «از مردم سوریه» حمایت می‌کند و خواستار توقف خونریزی‌ها در سوریه شد.

محمد مرسی تعهد کرده‌است که یک دولت بنیادگرای اسلامی برقرار نکند و هم‌چنین اعلام کرده‌است که قصد دارد در میان معاونان خود یک مسیحی و یک زن را منصوب کند.

حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، هفته گذشته از زندانی که در آن به حبس ابد محکوم است به بیمارستان انتقال داده شده و به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از مسئولان این بیمارستان به خبرنگاران گفت که شنیدن خبر پیروزی مُرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری «تأثیر روحی زیادی بر وی گذاشته‌است.»

محمد مرسی روز جمعه نیز در میدان تحریر قاهره حضور یافت و به‌طور نمادین سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد.

وی در سخنرانی روز جمعه خود گفت که اجازه نخواهد داد هیچ کدام از اختیارات ریاست جمهوری که برپایه آن به این مقام برگزیده شده، پایمال شود.

او در این سخنان بار دیگر به بخشنامه شورای عالی نیروهای مسلح اشاره کرد که از اختیارات رئیس جمهور کاسته و بر اختیارات خود افزوده‌است.

بحث تدوین قانون اساسی، انتخاب وزیر دفاع، جنگ و صلح و دستور فرمان حرکت به نیروهای امنیتی، از جمله اختیاراتی است که شورای عالی نیروهای مسلح برای خود محفوظ نگاه داشته‌است. اخوان المسلمین و شماری دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی مصر با این بخشنامه مخالف هستند.
XS
SM
MD
LG