لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

«مقام‌های ایرانی به اجلاس جهانی داووس دعوت نشدند»


اجلاس «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس، روز چهارشنبه در حالی گشایش یافت که برخلاف سال‌های گذشته، از هیچ یک از مقام‌های ایرانی برای شرکت در این اجلاس، دعوت به عمل نیامده‌است.

جلسات «مجمع اقتصاد جهانی» با شرکت گروه کثیری از رهبران کشورهای جهان، مدیران و مقام‌های نهادهای اقتصادی، و کارشناسان و نمایندگان برخی از نهادهای مدنی از روز چهارشنبه به مدت پنج روز در تفریحگاه زمستانی داووس در کشور سوئیس کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با این‌که در پنج سال گذشته همواره یک یا چند نماینده از ایران به این اجلاس دعوت شده و در آن شرکت کرده‌اند، امسال هیچ‌یک از مقام‌های ایرانی به این نشست جهانی دعوت نشده‌اند.

ایلنا می‌نویسد: «بر اساس تصمیمی که در ماه ژوئیه سال گذشته در ستاد برگزاری اجلاس گرفته شد محور بحث‌های نشست ۲۰۱۱ مجمع جهانی اقتصاد، بررسی اقتصاد جهان بعد از بحران سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و تأثیر آن بر کشورهای گروه ۲۰ تعیین شده‌است و از آنجایی که کشورهایی مانند ایران، تأثیر و تأثر چندانی بر این بحران نداشته‌اند، از هیچ یک از مقامات ایرانی برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل نیامده‌است. »

این خبرگزاری می‌افزاید: «البته هنوز علت عدم دعوت از ایران جهت شرکت در اجلاس داووس، مشخص نشده اما به نظر می‌رسد که مسایل سیاسی و ادامه روند تقابل با ایران در این امر دخیل باشد.»

دعوت نشدن مقام‌های ایرانی در نشست امسال داووس در حالی است که هیئت نمایندگی کشور چین در این اجلاس به نسبت ۱۰ سال پیش تقریبا پنج برابر و هیئت نمایندگی هند نیز تقریبا چهار برابر شده‌است.

برگزارکنندگان اجلاس «مجمع اقتصاد جهانی» افزایش مقام‌های دعوت شده چینی و هندی را به عنوان نشانه‌ای از تعادل جدید در میان قدرت‌های عمده جهانی توصیف کرده‌اند.

بحث درخصوص بحران‌ها و صرفه‌جویی‌ها

این چهل و یکمین اجلاس «مجمع اقتصاد جهانی» است و در پی بحران اقتصادی دامنگیر سال‌های اخیر دستور کار اصلی آن «معیارهای مشترک برای انطباق با واقعیات جدید» عنوان شده‌است. برگزیدن این عنوان برای اجلاس امسال بیانگر گرایش عمومی برای دست یافتن به یک نوع توافق میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی است.

کلاوس شواب، مدیر و از بنیانگذاران این مجمع به خبرنگاران گفت: «مسائل مهم مورد بحث، ظهور پرقدرت اقتصادهایی هم‌چون چین و هند، نقش رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر سیاست و همینطور عوارض بحران اقتصادی اخیر مانند بیکاری و اشتغال است. تمام این موضوعات بخش‌هایی از واقعیات جدید اقتصاد جهانی است.»

جلسات «مجمع اقتصاد جهانی» در پناه اقدامات امنیتی شدید و گسترده برگزار می‌شود. بیش از ۴ هزار نیروی امنیتی در این منطقه مستقر شده و حریم هوایی این بخش از کشور سوئیس به روی پرواز هواپیماها بسته شده‌است.

علاوه بر قدرت‌گیری اقتصادهای نوظهور هم‌چون چین و هند، در این اجلاس موضوع بحران مالی اتحادیه اروپا، سیاست‌های صرفه‌جویی مالی کشورهای جهان و بحران بیکاری و خطرات ناشی از آن به بحث گذاشته خواهد شد. افزون بر این‌ها، موضوعات دیگری مانند احتمال بروز تورم افسارگسیخته در کشورهای با رشد اقتصادی سریع، نارسایی‌های نظام اقتصاد جهانی و موضوعات اجتماعی و فراگیر از جمله بی‌عدالتی در رفاه و مشکلات زیست‌محیطی مطرح خواهند شد.

کلاوس شواب مدیر این مجمع تاکید کرد که مسئله مهم، شیوه مباحثه و نتیجه‌گیری در مورد این مسائل است که همگی به نوعی با یکدیگر پیوند دارند ولی در عین حال هر بخشی از این موضوعات به حوزه کار یک نهاد متفاوت برمی‌گردد. برای نمونه، صندوق بین‌المللی پول و سازمان بهداشت جهانی هر دو در این عرصه‌ها تاثیرگذار هستند ولی هر یک حوزه وظایف و عملکرد جداگانه‌ای دارند.

یکی از بخش های مهم این اجلاس سخنرانی دیمیتری مدودیف رئیس جمهور روسیه است. رهبر روسیه در این سخنرانی به گمان زیاد به حمله تروریستی اخیر در فرودگاه شهر مسکو اشاره خواهد کرد. در عین حال روسیه سعی خواهد کرد با وجود همه مشکلات داخلی از این فرصت برای جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره بگیرد.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه که کشورش هم‌اینک ریاست دوره‌ای کشورهای گروه بیست را برعهده دارد و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فضای اجلاس امسال در داووس به نسبت دو سال پیش که اوج بحران اقتصادی جهان بود در مجموع مثبت‌تر و امیدوار کننده‌تر باشد. با وجود تردیدها و خطرات فراوان ولی انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۱ بسیاری از اقتصادهای عمده جهان شاهد رونق باشند.
XS
SM
MD
LG